søndag 29. august 2010

Bokhvetegrøt

Denne helgen har jeg hatt besøk av en som er allergisk mot gluten og derfor kjøpte jeg en pose bokhvetegryn som jeg har eksprimentert med. I motsetning til hva navnet tilsier, er bokhvete ikke en kornsort, men en nøtt og derfor også naturlig fri for gluten. Desuten er bokhvetegryn relativt rik på fiber (5,6 g pr. 100 g) og i og med at det kan være vanskelig for glutenallergikere å få nok fiber er det også en bra ting.

Til 1 person:

1 dl bokhvetegryn
3 dl vann

0,5 ts salt

En håndfull tørket frukt (jeg brukte aprikos og rosiner)

Evt. lønnesirup til servering


Bland sammen bokhvete og vann i en gryte og kok opp. Skru ned for varmen, tilsett tørket frukt og la grøten småkoke i 20 minutter. Smak til med salt og server straks, gjerne med lønnesirup over.

2 kommentarer:

  1. Denne blir nok nydelig om du isteden for vann bruker mandelmelk, da blir det enda mere næring og en veldig god smak.:-)

    SvarSlett
  2. Ikke noe dårlig forslag. Må innrømme at jeg syntes det smakte litt av ugress og måtte ha endel lønnesirup på. De jeg spiste den med, syntes den var veldig god. Sånn er vi forskjellige...

    SvarSlett