mandag 1. november 2010

Cookies med mørk sjokolade og pecannøtter

På vei hjem fra ferie skulle vi besøke noen som nettopp har kjøpt seg et nytt hus. Når man besøker noen i deres nye hjem er det jo god stil å ha med en liten housewarming-gave, men der vi var på ferie var butiksutvalget ikke det største, så derfor bestemte jeg meg for å bake en porsjon småkaker som gave.

Til 12 cookies:

125 g mykt smør
110 g brunt sukker

55 g hvitt sukker

Frø fra en vailjestang*

1 egg

150 g hvetemel

1/2 ts bakepulver

100 g mørk sjokolade

70 g pecannøtter


Varm oven til 160 grader (varmluft) eller 180 grader (vanlig ovn). Grovhakk sjokolade og nøtter. Rør sukker og smør hvitt, tilsett vanilje og egg og rør til du har en jevn blanding. Vend forsiktig inn mel og bakepulver og til slutt hakket sjokolade og nøtter. Dekk en bakeplate med bakepapir og sett deigen i klatter ut over platen. Stek cookiesene i til til 12 minutter eller til de begynner å ta farge. La dem kjøle av på platen i noen minutter, før du lar dem kjøle av helt på en rist.

*Du kan også bruke vanilje sukker (1-2 teskjeer), men jeg hadde en vaniljestang fra noe annet.

Jeg har lånt bildet herfra og oppskriften fant jeg i Delicious.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar