søndag 28. november 2010

Rask bolognese

For noen uker siden skrev jeg litt om I Forms kanskje noe frelste syn på mat og sunnhet og jeg må si at de i måneden etter overgikk seg selv med følgende sitat om appelsiner: "Spis dem som et sunt alterntiv til kaker og konfekt". Jeg liker appelsiner godt og spiser endel av dem, men et reelt alternativ til kaker og konfekt ser jeg det ikke som og det kan da vel ingen som har smakt både en sjokoladebit og en appelsin mene?! Jeg forstår jo godt at I Form ønsker å påvirke oss til et sunt kosthold, men kanskje de ville oppnådd bedre resultater hvis de fokuserte mer på at det også er plass til litt kake og sjokolade hvis du ellers spiser balansert ogf fornuftig? Det mener jeg i hvert fall at det er. Så ja til appelsiner - og sjokolade!

Til to personer:

125 g fullkornspasta
2 ts olje
200 g fettfattig hakket oksekjøtt
1 løk
2 hvitløksfedd
2 gulerøtter
2 squash
2 stilker selleri
3 ss balsamico
1 boks hakkede tomater
6 soltørkede tomater
Fersk basilikum og timian
Salt og pepper

Hakk løk, hvitløk og soltørkede tomater og del de andre grønnsakene i små biter. Varm oljen i en gryte på mellom varme og stek løk, gulerøtter, selleri og squash i seks til åtte minutter. Tilsett hvitløkene i det siste minuttet. Ha i kjøttet og stek det gyldent under omrøring. Hell balsamico, tomtater og soltørkede tomater i gryten. La det hele småkoke i ti minutter og tilsett evt. litt vann hvis det blir for tørt. Kok pastaen som beskrevet på pakken og hell av vannet. Smak saucen til med friske urter, salt og pepper og server over pastaen - gjerne med litt nyrevet parmesan over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar