tirsdag 9. november 2010

Koreansk keema

Enda en oppskrift fra Kitchen, denne gangen fra kapitlet om rask mat til voksne. Nå har ikke jeg barn, men jeg håper da at krydret, asiatisk mat ikke blir helt uaktuelt hvis jeg noen gang får et eller flere av slagsen...

Til to personer:

150 g basmatiris (jeg brukte en blanding av hvite og brune)

250 g hakket kylling eller kalkun
6 vårløk

125 g frosne erter

1 ts olje

4 ss risvin

2 ss friskhakket koriander

2 ss
gochujang*
1 ss honning
2 ss soyasauce

4 ss vann

Kok risen som beskrevet på pakken. Hakk vårløken. Ha ertene i en sil og hell over kokende vann. Bland sammen gochujang, honning, soya og to spiseskjeer risvin i en skål og rør inn kalkun eller kylling. Sett til side. Varm oljen i en wok på høy varme og tilsett erter og vårløk og la det steke i tre til fire minutter. Tilsett kjøttet og stek videre til det er gjennomstekt. Ha vannet og resten av risvinen i skålen hvor kjøttet var tidligere og rør rundt så all marinaden kommer med. Hell det hele i woken. Varm alt igjennom og server over ris og pyntet med koriander.

*Gochujang er en koreank chilipasta som jeg ikke kunne finne i mitt supermarked, så jeg erstattet det med en rød curry paste. Smaken er nok ikke den samme, men det fungerte fint.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar