tirsdag 2. november 2010

Lammebolognese med augerine og artiskok

I det siste har jeg kjøpt to nye kokebøker - Gizzi’s Kitchen Magic av Gizzi Erskine og Nigella Lawsons Kitchen. Nigella er jo en gammel kjenning, men Gizzi Erskine var et lite sats etter at jeg hadde lest fin omtale i et blad og jeg må innrømme at jeg kanskje syntes kokeboken hennes var en liten skuffelse – det var i hvert all ikke så veldig mange oppskrifter jeg hadde lyst til å lage da jeg leste igjennom kokeboken. Men denne oppskriften på lammebolognese med forskjellige grønnsaker falt jeg for og resultatet skuffet heller ikke.

Til fire til seks personer:

0,5 dl olivenolje
2 auberginer

500 g hakket lammekjøtt

1 løk

4 hvitløksfedd

3 dl hvitvin

3 dl lamme- eller kyllingfond

Et lite klype safran

1 boks hakkede tomater

2 ss tomatpuré
En liten bundt persille, finthakket

Litt frisk eller tørket timian

1/2 glass artiskokker (4-5 stk)

Salt og pepper
500 g pasta
Frisk basilikum og nyrevet parmesan til servering


Del auberginene i biter og dryss dem med litt salt. Hakk løk og hvitløk fint. Hell oljen av artiskokkene og del dem i biter. Varm oljen i en panne på mellom og stek auberginbitene i 15 minutter til de er myke og brune. Dette bør gjøres i mindre porsjoner. Legg auberginbitene på en tallerken dekket med tørkerull, så noe av fettet kan bli sugd opp. Ha kjøttet i pannen og stek til det er gylden. Hell kjøttet over i en skål og stek deretter løken i seks til åtte minutter og la hvitløken steke med i det siste minuttet. Ha kjøttet tilbake i pannen og hell over hvitvin, fond, tomater, tomatpuré, timian, persille og safran. Safran har en kraftig smak, så ikke bruk for mye. La det hele koke opp og tilsett aubergin og artiskok. Skru ned for varmen, legg lokket nesten helt på og la saucen småkoke i en time. Rett før servering koker du pastaen som beskrevet på pakken og smaker til saucen med salt og pepper. Server pyntet med basilikum og parmesan.

2 kommentarer: