mandag 30. august 2010

Bokhvetepannekaker

Søndag morgen var alle sammen litt slitne etter cocktail partyet kvelden før (for å feire min 30-års dag) og hva er da bedre enn en lang, avslappet brunch med blandt annet disse gode glutenfrie pannekakene? Jeg laget min pannekakerøre på slump, men fant noen mål på nettet som jeg tok utgangspunkt i og ble også litt inspirert av denne oppskriften.

Til 15 pannekaker:

250 g bokhvetegryn
1,5 ss potetmel

0,5 ts salt

1 ts vaniljesukker

0,5 ts kardemomme

0,5 ts bakepulver

1 egg

6 dl melk

2 ss olje + ekstra til steking (jeg trengte bare olje til den første runden)


Lønnesirup til serverin
g

Bland sammen bokhvete, potetmel, salt, vaniljesukker, kardemomme og bakepulver i en skål. Rør sammen melk, egg og olje i en kanne og hel i det tørre. Rør glatt og la røren hvile i en halv time. Varm litt olje i en panne på mellom varme og stek pannekakene gyldne - selv om deigen virker rar er de veldig lette og steke. Server med lønnesirup eller bær og frukt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar