torsdag 3. februar 2011

Søtpotetsuppe med chili og lime

På mandag ble de nye kostrådene lansert og noe av det som det ble lagt vekt på var å redusere mengden av spesielt rødt kjøtt. Dette slår ikke like godt ann alle steder, men her i huset har vi lenge forsøkt å redusere mengden av kjøtt vi spiser og velger grønne middagsretter minst en dag i uken. Det er ikke så ofte de kjøttfrie dagene faller på en mandag, men argumentene for Meat Free Mondays synes jeg det allikevel er noe i. Hvis du vil spare litt på kjøttet, kan du jo prøve denne deilige suppen.

Til to personer:

250 g søtpoteter
1 ss olje
2 hvitløksfedd

1 rød chili uten frø

1 boks light kokosmelk
Saft fra en lime

2 dl vann eller fond

Salt og pepper


Friskhakket vårløk og koriander samt grovt brød til servering


Skrell potetene og del dem i små biter. Hakk hvitløk og chili. Varm oljen i en gryte på mellom varme og stek søtpotene i fem minutter uten at de tar farge. Tilsett finthakket chili og hvitløk og stek videre i noen minutter. Hell kokosmelk, vann eller fond og limesaft i gryten og la suppen småkoke i 20 til 25 minutter under lokk eller til potetene er helt møre. Blend suppen og smak til med salt, pepper og evt. litt mer limesaft. Dryss suppen med hakket vårløk og koriander og server med brød til.

1 kommentar:

  1. Her har vi nok dagens middag! Supert med en deilig suppe, at den er uten kjøtt er et kjempepluss. Ellers synes jeg Quorn er et godt alternativ til kjøtt, veldig poppis her i heimen!
    Har fått meg en ny favoritt-blogg, jeg nå, gleder meg til å følge deg videre!

    SvarSlett