fredag 14. mai 2010

Sitronkake

Jeg har begynt å abonnere på brititiske "delicious magazine". Oppdaget delicious da jeg bodde i Australia og hadde egentlig tenkt å abonnere på den australske varianten, men siden de har sommer når vi har vinter og dermed oppskrifter som passer til det, fant jeg ut av at det ikke var så smart. Denne sitronkake som jeg laget til dessert da vi hadde besøk av mine svigerforeldre, er fra en artikkel om baking med sitron og var bare en av mange oppskrifter jeg hadde lyst til å prøve.

Til en brødform:

250 g mykt smør
2 sitroner
300 g hvetemel

1 ts bakepulver

440 g sukker

4 egg


Melis

Saft og skall fra en halv appelsin

Saft og skall fra en halv sitron


Varm ovnen til 160 grader (hvis du har varmluftsovn - ellers 180 grader) og smør en brødform grundig (den kan også dekkes med bakepapir). Del sitronene med skall i biter og fjern alle kjernene. Ha sitronene i en food processor og kjør til alt er finthakket. Tilsett smør, mel, bakepulver, sukker og egg og kjør til du har en jevn røre (min food processor var litt liten til den oppgaven, så jeg helte bare alt oppi en skål og rørte det sammen med en mix-master). Hell røren i formen og bak i en time - eller til den er gjennomstekt og gylden. Pass på at den ikke blir for mørk. La kaken avkjøle noen minutter i formen før du tar den ut og lar den kjøle helt av på en rist. Lag glasur med melis og sitrussaft, smør den på kaken og pynt med appelsin- og sitronskall.

3 kommentarer:

  1. Prøvde denne kaken til 17.mai, men med glutenfritt mel. Synes kaka ble veldig tung/nesten litt rå..
    Skal den bli slik? Er det for lite mel eller kanskje mye fuktighet som gjorde det? Stekte mer enn over tiden. God på smak var den jo da:)

    Ellers: Elsker matblogger for å få tips. Er glutenallergiker, og baker derfor masse selv (til gjesters og kollegaers store glede).

    SvarSlett
  2. @Drømmeland: Kaken ble ganske fuktig pga. all sitronen, men ikke rå synes jeg. Men den skulle ha ganske lenge i ovnen. Jeg har ikke så mye erfaring med glutenfritt mel, men vet ikke om det kan ha vært det?

    SvarSlett