torsdag 8. juli 2010

Gulerotspai

Til denne oppskriften ble det annbefalt å bruke trefargede gulerøtter. Det fant jeg ikke, så jeg brukte de vanlige orange, men hvis du noen gang kommer over de gule og de sorte gulerøttene, så foreslår jeg at du prøver dem. Det er ikke fordi smaken er så anderledes, men det er en morsom opplevelse å spise sorte gulerøtter. I det hele tatt er det ikke så mye sort mat - hvis man ser bort fra den som er brent!

Til en paiform, 24 cm i diameter:
Paideig
2 ss olje

500 g gulerøtter

1 løk

3 hvitløksfedd

3 ss karry

Saft fra en halv sitron

3 egg
3 dl kvark
1 dl melk

1 dl revet ost

Salt og pepper


Varm ovnen til 200 grader. Lag paien som beskrevet her, pensle med litt eggehvite og stek til bunnen er gyllen - ca 10 minutter. Skru ovnen ned til 175 grader. Riv gulerøttene og hakk løk og hvitløk. Varm oljen i en panne på mellom varme og stek løk og hvitløk i noen minutter. Tilsett karry, stek i noen minutter til og tilsett så gulerøtter. La det hele steke i to til tre minutter, smak til med sitronsaft, salt og pepper og slukk så for varmen. Rør sammen egg, kvark, melk, ost og vend gulerotsblandingen i. Fordel fyllet over bunnen og stek i en halv time, eller til fyllet har stivnet. Server med en grønn salat. Rester er veldig godt i matpakken.

1 kommentar:

  1. Jøss, visste ikke at det fantes sorte gulrøtter jeg!
    Kom over siden din fra swimzy, ser at her er det mange gøye ting å prøve ut. Legger meg til som følger nu :)
    Ha en fortsatt fin kveld!

    Klem, Cecilie

    SvarSlett