onsdag 29. desember 2010

Dynegrøt og ris a la mande

Som nevnt tidligere er min tålmodighet veldig begrenset, så det betyr at det er helt usansynlig at jeg noengang vil finne tid til å stå og røre tålmodig i grøtgyten i nesten en time mens den småkoker. Derfor er det veldig heldig at min mor har introdusert meg til konseptet dynegrøt.

Til to personer + ekstra til ris a la mande:

2 dl grøtris
4 dl vann

1 liter melk

Litt salt


Ha ris og vann i en tykkbunnet gryte, kok opp og la det småkoke til vannet nesten har forsvunnet. Tilsett melk og salt og kok op - det er viktig at grøten har kokt ordentlig. Legg et tettsluttende lokk på gryten og pakk den inn i håndklær. Legg håndklepakken under dynen i sengen i fire-fem timer eller gjør som meg og kok grøten opp om morgenen og spis den etter jobb. Grøten skal kanskje så vidt varmes opp før servering og tilsettes mer melk. Server med smørøye, sukker og kanel.

Resten av grøten kan brukes til ris a la mande som er juledesserten over dem alle her i Danmark. Det minner litt om riskrem, men jeg synes det er mye bedre.

Til to til fire personer:

En rest grøt - skal være HELT kald
1 - 2 dl kremfløte

2-4 ss sukker

Korn fra en vaniljestang

En god håndfull hakkede mandler

Lun kirsebærsauce (eller annen bærsauce) til servering

Pisk fløten til lett krem - det er viktig at den ikke blir for stiv. Bland grøten med vanilje og de fleste mandlene og smak til med sukker. Rør inn halvdelen av kremen og vurder om ris a la manden er søt nok. Vend forsiktig inn resten av krem til du har en lett og luftig dessert. Server med lun kirsebærsauce og pyntet med mandelsplinter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar