torsdag 2. desember 2010

Sticky Date Pudding

Det viktigste med denne desserten er å ikke la seg skremme av dadlene. Jeg er normalt heller ikke noen stor fan av dadler, men jeg elsker denne høst- og vinterdesserten som jeg oppdaget da jeg bodde i Australia. Her har jeg brukt Jamie Olivers oppskrift og siden han er brite, går den under navnet Sticky Toffee Pudding. Hvis du tror at de du skal servere den for heller ikke er så imponert av dadler, kan du jo bruke dette navnet. En del av Jamies oppskrift er to spiseskeer ovaltine og siden det ikke finnes her i Danmark, droppet jeg det. Smaken ble akkurat like god, men puddingen ble litt lysere enn sånn jeg husket det, så neste gang kommer jeg til å la dadlene ligge i bløt i litt sterk, sort te for å få den mørke fargen.

Til en rund kakeform, ca. 22 cm i diameter - eller seks til åtte personer:

225 g friske dadler uten sten
1 ss natron
2 dl varm sort te (eller bare kokende vann)
85 g mykt smør
170 g sukker
2 egg
170 g hvetemel
1 ts bakepulver
1/4 ts kanel
1/4 ts kardemomme
2 ss naturell yoghurt

Varm ovnen til 180 grader. Ha dadlene i en liten skål sammen med natronen og dekk dem med kokende vann eller te. La dem stå i et par minutter og hell deretter av vesken. Kjør dadlene til en puré i food processoren. Rør smør og sukker hvitt og tilsett egg, mel, bakepulver og krydder. Rør til det hele er blandet og vend deretter inn yoghurt og dadler. Ha røren i en smurt form og stek i 35 minutter eller til kaken er gjennomstekt. Imens lager du saucen:

115 g smør
115 g brunt (muscovado) sukker
1,5 dl kremfløte

Ha alle ingrediensene i en liten gryte og varm til alt har smeltet, saucen har tyknet og blitt mer brun. Server puddingen varm med saucen over - og gjerne litt creme fraiche ved siden av.

Jeg har lånt bildet herfra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar