tirsdag 7. desember 2010

Cantuccini

I forrige uke var jeg på matkurset Mine italienske køkknerMeyers Madhus. Vi laget alt mulig spennende og godt og jeg fikk blandt annet prøve og partere en kanin samt jobbe med innmat - begge deler ting som ligger litt vekk fra den maten jeg normalt lager. Alt i alt ble det laget 14 retter i løpet av kvelden og flere av dem blir sikkert presentert her. Men siden jeg fikk matkurset i 30 års-gave av jobben min ville jeg ha en liten smakebit med til dem og da falt valget på disse mandelkakene.

Til 50+ stk:

400 g sukker (oppskriften sier 500 g, men jeg synes de var litt for søte)
500 g mel
200-250 g mandler uten skall
4 egg
1 ts fintrevet appelsinskall
Litt salt
2 ts vaniljesukker

Varm ovnen til 200 grader. Rist mandlene på en tør varm panne og hakk dem grovt. Noen kan godt være hele. Pisk egget i en skål og hell i sukker, salt, vaniljesukker og appelsinskall. Rør i melet og til slutt mandlene. Elt deigen til den er smidig (tilsett evt. mer mel) og rull deigen ut i pølser med en diameter på ca. 3 cm. Leg pølsene på en bakeplate dekket med bakepapir og bak i 15 minutter. Ta platen ut og skjær pølsen på skrå i ca. 1 cm tykke skiver. Legg halvparten av skivene over på en annen bakeplate så de får litt mer plass rundt seg og bak dem videre i ti til 15 minutter til. Pass på at de ikke blir for brune. Avkjøl på rist.

Og hvordan adskiller dette seg fra en biscotti? Les mer her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar