torsdag 6. august 2009

I går var det Epicureatricens fødselsdag...

...hurra, hurra, hurra! Og da hører det jo en kake med, selv om man må lage den selv... Siden en glutenallergiker skulle være med, ville jeg lage en glutenfri kake og i "Nigella Christmas" fant jeg en sammensunken sjokoladekake som jeg tilpasset litt, så den ikke var så julete. Med litt is og jordbær var den perfekt til en varm sommerdag og både allergikerne og oss andre var veldig fornøyd.

Til en kakeform, ca. 22 cm i diameter:

150 g mørk sjokolade
150 g smør
6 egg*
250 g sukker
2 ts vaniljesukker
100 g malte mandler
Revet skall fra en appelsin
4 ts instant espressopulver

Serveres med friske bær og krem eller is.

Varm ovnen til 180 grader og smør en springform godt. Smelt smør og sjokolade over vannbad og sett det til side. Visp egg og sukker luftig i minst fem minutter. Vend forsiktig inn vaniljesukker, mandler, appelsinskall og sespressopulver og tilslutt sjokoladeblandingen. Ikke rør for mye sånn at luften forsvinner ut av eggedosisen. Hell røren over i formen og bak den i 35 til 40 minutter eller til den er fast oppå og myk inni. Min kake ble litt mørk, så pass godt på og dekk evt. kaken med litt sølvpapir. La kaken avkjøle på rist under et kjøkkenhåndkle før du tar den ut av formen og serverer med bær og is eller krem.

*Når jeg sitter her og ser på oppskriften, husker jeg at jeg bare brukte 4 egg. Men det gikk bra det også...

4 kommentarer: