lørdag 15. august 2009

Jukse-tiramisu

Hvis jeg skal være ærlig, så ble ikke denne tiramisuen helt vellykket. Jeg tror bl.a. det skyldes at jeg ikke lot kjeksene ligge lenge nok i kaffeblandingen. Men ideen er god og jeg er sikker på at jeg vil prøve den igjen, så her kommer oppskriften.

Til 4-6 personer (eller til en brødform):

1 dl kald espresso eller sterk kaffe
30 ml Kahlua
30 ml Marsala
150 g lady fingers kjeks
1 liter vaniljeis
100 g mørk sjokolade

Dekk brødformen med bakepair sånn at ekstra papir stikker over kanten. Bland kaffe med Kahlua og Marsala i en skål. Dypp halvdelene av kjeksene i kaffeblandingen og legg i bunden av formen. Fordel halvparten av isen over og riv så halvparten av sjokoladen over. Gjenta alle lagene og sett desserten i fryseren i minst fire timer. Ca. en halvtime før du vil spise tiramisu'en, tar du den ut av fryseren og setter den i kjøleskapet. Før servering overfører du den til et serveringsfat og river over litt mere sjokolade.

Hvis du vil ha en alkoholfri tiramisu eller bare ikke gidder å kjøpe Kahlua og Marsala, så kan det erstattes med mere kaffe, evt. blandet med litt vaniljesukker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar