lørdag 8. august 2009

Pølsehorn

Hver sommer er min bedre halvdel på festival, og hver sommer lager jeg pølsehorn han kan ha med seg. Om dette er tegn på at mine husmorgener har gått helt amok skal være usagt, men de er ihvertfall populære. Denne gangen hadde jeg det litt travelt og gikk derfor for en jukse-utgave hvor jeg kjøpte ferdiglaget pizzadeig (som ligger på kjøl i butikken) som jeg rullet pølsebitene inn i. Alternativt kan du gjøre sånn:

Til 30-40 horn:


1 pk gjær
5 dl lunkent vann
1 1/2 ts salt
3 dl kvarg eller fromage frais
ca. 15 dl hvetemel (eller evt. 2 dl fullkornshvetemel og resten hvetemel)

2 pakker pølser
Egg til pensling


Smuldre gjæren i en bolle og hell over vannet. Rør til gjæren er oppløst og rør deretter inn salt, kvarg og det mest av melet. Elt deigen godt til du har en smidig deig som ikke klistrer. Dekk med et klede og la deigen heve i ca. 30 minutter på et lunt sted. Del pølsene i to eller tre, avhengig av hvor store horn du vil ha. Hell deigen ut på et bord dekket med litt mel og elt deigen godt. Tilsett evt. mere mel. Dekk en bakeplate med bakepapir. Del deigen i i tre til fire emner, kjevl det første emnet ut til en rund pizza og del pizzaen i trekanter som passer til pølsene. Rull sammen fra den brede til den smale enden og legg hornet på bakeplaten med spissen ned. Her er det noen beskrivende bilder. Gjennta til all deigen er brukt opp. Dekk hornene med et klede og etterhev på et lunt sted i til minutter. Varm ovnen til 200 grader. Pensle hornene med egg og bak i åtte til 12 minutter eller til de er gyldne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar