mandag 1. mars 2010

Spagetti Marinara

En av fordelene med denne bloggen, er at jeg blir tvunget ud av min "comfort zone" og lager mat jeg ellers ikke ville ha laget. Denne pastaretten er et typisk eksempel på det. Jeg synes fisk og skalldyr er kjempegodt og spiser det ofte på resturant, men når det kommer til å lage det hjemme holder jeg meg til noen få, enkle retter som jeg vet fungerer. Så selv om jeg har jukset litt her og brukte en frossen skalldyrmix i stede for å ordne skalldyrene selv, så synes jeg det var et stort skritt.

Til to personer:

1 ss olivenolje
1 løk
1 gulerot
1 chili
2 hvitløksfedd
1 boks hakkede tomater
1,25 dl hvitvin
1 ts sukker
Kajennepepper
Salt og pepper

1 ss smør
300 g skalldyrmix
6 tigerreker, uten skall og tarm
1 hvitløksfedd
Finthakket persille

250 g pasta

Start med tomatsaucen. Hakk løk, gulerot og hvitløk fint, fjern kjernene fra chilien og hakk den også. Varm oljen i en liten gryte på mellom varme og stek gulerot og løk i ti minutter. Tilsett chili og hvitløk og stek videre i noen minutter til. Ha i hvitvin, tomat, sukker og litt kajennepepper og la saucen småkoke i en halv time. Når saucen er nesten ferdig smaker du den til med salt og pepper og koker pastaen som beskrevet på pakken. Smelt smøret i en panne på mellom varme og stek hvitløk og persille i et minutt. Tilsett skalldyrmixen og tigerrekene og stek i to til tre minutter. Hell over tomatsaucen, varm igjennom og server oppå den kokte pastaen. Annrett sånn at tigerrekene ligger øverst og pynt med litt persille.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar