tirsdag 30. mars 2010

Lammegryte med kikerter og grov couscous

Lam hører påsken til. I fjor ble det denne varianten og i år denne. Ganske likt, men med litt anderledes krydder og fullkornscouscous som tilbehør.

Til fire personer:

2 ss olivenolje
2 rødløk

2 hvitløksfedd

600 g lammekjøtt i biter

2 søtpoteter
1 ts stødt spisskommen

2 ts paprika

1 ts tørkede chiliflaker

Revet skal fra en sitron

2 ts honning

1 boks hakkede tomater
5 dl kyllingfond

1 boks kikerter

Salt og pepper
1 liten bundt frisk koriander


Serveres med fullkornscouscous


Hakk løk og hvitløk fint. Varm oljen i en stor gryte og stek løken i 10 minutter. Tilsett hvitløk og krydder og stek videre i to minutter. Ha tomater, fond, sitronskall, honning og kikerter i gryten. Kok opp, tilsett kjøttet, skru ned for varmen og småkok under lokk i 10 minutter. Skrell potetene, del dem i biter og ha dem i gryten. La det hele småkoke under lokk til kjøtt og grønnsaker er mørt - ca. 20 minutter. Smak til med salt og pepper. Tilbered coucous'en som beskrevet på pakken. Rør hakket koriander inn i gryteretten og server straks med couccous ved siden av.

3 kommentarer:

  1. Åhh dette hørtes spennendes ut, det skal jeg prøve meg på:)

    SvarSlett
  2. Ser at denne retten står under glutenfri. Innholdet er nok det, men ikke couscous. Her må man heller velge ris.

    SvarSlett
  3. Det har du selvfølgelig helt rett i. Når jeg skrev glutenfri så tenkte jeg mest på selve gryteretten.Couscous er det jo gluten i og så vidt jeg vet kan man ikke få det i en glutenfri variant.

    SvarSlett