søndag 14. mars 2010

Tøm kjøleskapet-kylling


I uken som var har jeg stort sett ikke laget mat, da jeg har vært på jobbreise det meste av tiden. Men onsdag kveld hadde både min bedre halvdel og jeg en pit-stop hjemme og det var en god mulighet til å tømme litt ut av kjøleskapet før vi fartet videre.

Jeg startet med å pensle noen kyllingelår med litt olje, krydre dem med salt, pepper og karry og legge dem i en ildfast form. Så satte jeg formen inn i en varm ovn (200 grader) og stekte dem i ti minutter. Imens fant jeg frem gulerøtter, epler, en søtpotet, persillerøtter og rødløk og delte dem i biter. Så tok jeg formen med kylling ut av ovnen, løftet dem ut og hadde grønnsakene i. Jeg rørte godt, så grønnsakene ble dekket med kraften som lå i formen, krydret med litt salt og pepper og la kyllinglårene oppå igjen. Tilbake i ovnen til grønnsakene var møre og kyllingen gjennomstek (25 minutter) og så var det deilig middag og god samvitighet fordi det ikke ble nødvendig å kaste mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar