tirsdag 25. august 2009

Spaghetti med chili og hvitløk

Fordi jeg er en anelse klønete, pleier jeg alltid å bruke tørkede chili flaker istedet for frisk chili i mat det skal chili i. Jeg er nemlig redd for at jeg kommer til å ta meg i øyet (eller et annet sårbart sted ;-) rett etter at jeg har skåret opp chilien og det har man jo hørt mange skrekkhistorier om. Men siden denne pastaretten nesten bare inneholder chili og hvitløk, syntes jeg nesten jeg måtte bruke frisk chili og tenkte at min noe mere tålmodige og koordinerte bedre halvdel kunne stå for å hakke den. Det gikk også kjempefint (og maten var deilig, om enn litt sterk), helt til vi var ferdig med å spise, hvor han - surprise, surprise - tok seg i øyet! Det gjorde naturlig nok veldig vondt, så han skyndte seg ut for å ta ut linsene sine med det resultat at han nå hadde chili i begge øynene!! Og her kommer min noe usympatiske side frem, for jeg syntes hele situasjonen var ur-komisk, ikke minst siden jeg hadde snakket masse om hvor stresset jeg var over å bruke frisk chili, så jeg lo og lo!!! Altså - inngi deg på denne oppskriften med aller største forsiktighet, eller bruk tørkede chili flaker...

Til to personer:

250 g spaghetti
0,5 dl extra virgin olivenolje
2 hvitløksfedd
0,5-1 rød chili
2 ss hakket persille
Nyrevet parmesanost

Serveres med grønn salat.

Kok pastaen som beskrevet på pakken. Hakk hvitløk fint, fjern frøene fra chilien og hakk den fint. Varm oljen i en stor panne på mellom varme og tilsett chili og hvitløk. La det steke i to til tre minutter uten å ta farge. Sett til side. Hell vannet av pastaen og vend den inn i chili-hvitløksblandingen sammen med persillen. Server straks med nyrevet parmesan over og en salat ved siden av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar