lørdag 4. september 2010

Müslistang

Vips så forsvant enda en uke uten blogging, men til gjenngjeld fylt til rannen med to intense dager i Stockholm, budsjettforberedelser og opplæring av ny medarbeider - og det var bare på jobb. Har derfor heller ikke vært så mye hjemme, så dette er en oppskrift jeg prøvde forrige helg. For noen måneder siden skrev jeg om Christian Bitz og siden har jeg kjøpt hans fine bok om hverdags-sunnhet. Disse müslistengene er kjempebra som mellommåltid og det er jo ikke minst viktig hvis man jobber mye - mindre sannsynlig at man raider godterimaskinen.

I oppskriften er det ikke noe fett eller olje og det gjorde dem en anelse tørre, så jeg tror jeg vil tilsette en spiseskje olje eller to neste gang jeg lager dem. Og så vil jeg kanskje pensle dem med litt melk for å få müslien til å sitte bedre. Som bildet viser, ble de litt "nakne".

Til 10-15 stenger:

5 dl lunkten vann
15 g gjær

1 ss mørkt sukker

1 ts salt

100 g durummel

100 g fullkornsspeltmel

200 g hvetemel

1 ts kanel

100 g müsli uten sukker

20 g blandede, hakkede nøtter

20 g hakket, tørket aprikos

1 ss hakket, syltet ingefær (det hadde jeg ikke, så jeg brukte litt tørket, malt ingefær)


Smuldre gjæren i en skål og hell i vannet. Rør til gjæren er oppløst og tilsett sukker og salt. Rør inn halvdelen av müslien, nøtter, ingefær og aprikos og deretter de forskjellige meltypene litt etter litt - til du har en litt klistrete deig. La deigen heve i en halv time. Elt deigen grundig og tilsett evt. litt mer mel. Form deigen til stenger og vend dem i resten av müslien. Legg dem på en bakeplate dekket med bakepapir og la dem etterheve i en halv time. Varm ovnen til 160 grader og stek stengerne i 15 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar