søndag 27. februar 2011

Det er mye giftstoffer i tomater på boks - eller hvorfor jeg blogger

Jeg vil gjerne starte med å si at jeg alltid blir glad for de kommentarene jeg får her på bloggen, uansett om de er positive eller negative, og at dette innlegget ikke skal oppfattes som et angrep på en som har kommentert, men heller som noe som fikk meg til å reflektere over hvorfor jeg blogger og hva jeg ønsker med Epicureatricen.

I en kommentar på innlegget om Linsesuppe med gulerøtter skriver Anonym:

"Tomater på boks anbefales ikke da det er mye giftstoffer i denne. Bruk heller ferske tomater. 400 gram tomater tilsvarer omtrent en boks, + litt buljongvann. Det beste er å bruke kyllingbuljong."

Jeg reagerer på dette utsagnet av flere årsaker. Først og fremst fordi det nettopp er et utsagn. Det er ingen kildehenvisninger til hvorfor tomater på boks inneholder giftstoffer, hvilke giftstoffer det eventuelt er snakk om eller hvorfor akkurat kyllingbuljong er best. Så vidt jeg er informert finnes det heller ingen entydig forskning som beviser at en hermetisk tomat skulle være av en dårligere kvalitet enn en frisk en. Og mens jeg ikke på noen måte er en kostholdsekspert (og heller ikke gir inntryk av å være det, håper jeg) og alle selvfølgelig har lov til å velge den kostfilosofi de ønsker, så mener jeg at all debatten om hva som er sunt og alle de forskjellige diettene som hele tiden fremheves som den eneste rette (raw food, low carb, Atkinson, blodtypedietter, konserveringsmiddelfritt etc. etc.), er med til å gjøre det å spise sundt til noe helt utrolig komplisert. Og når det blir så komplisert, mener jeg også at det er en reell risko for at mange mennesker (kanskje de som trenger entydige, gode råd aller mest?) gir helt opp og tenker at det bare kan være det samme med hele sunnheten. Det er utrolig synd - både for enkeltmennesket og for samfunnet som betaler dyrt for overvekt og livsstilssykdommer.

Jeg forsøker å leve etter de åtte offisielle, danske kostrådene som er sammensatte av annerkjente danske kostholdseksperter og basert på langvarig forskning. De er faktisk overhode ikke kompliserte. Og interesant nok har disse kostrådene vært relativt uendrede de siste mange årene og er ganske like i forskjellige land (Norge, Sverige og UK for eksempel). For meg indikerer dette at de er disse rådene man bør lytte til hvis man ønsker en sunn og god livsstil og derfor danner de også grunnlaget for mange av de oppskriftene du finner her inne. Og så lenge det ikke nevnes noe om faren med hermetiske tomater, vil de bli brukt jevnlig også fremover.

Mens det å inspirere til sunn og velsmakende mat selv i en travel hverdag er en av grunnene til at jeg startet Epicureatricen, så er matlaging viktig for meg av andre grunner også. For meg er det å tilbringe en halv time forann komfyren en perfekt måte å koble av etter en lang dag på jobb og få ting gir meg en større glede enn å fylle hele leiligheten med duften av nybakt brød. Men jeg vet at det er mange som ikke har det på den måten og som ser på matlaging som en plikt som bare skal overståes. Og er det noe som jeg IKKE ønsker med Epicureatricen, så er det å bidra til et forventningspress overfor akkurat disse menneskene. Jeg er ikke i tvil om at man kan ha et godt og sunt kosthold uten å tilbringe så mye som et minutt i kjøkkenet - man kan kjøpe fantastisk take away, flere og flere har gode kantiner på jobb, kvaliteten av ferdigretter er stigende, osv. Jeg var en gang til et foredrag med Per Brændgaard og han sa noe utrolig klokt: "Kroppen din bryr seg ikke om hvem som lager maten du gir den - det som betyr noe er kombinasjonen av kalorier, proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer og mineraler." Og dette kan ikke sies for ofte i en tid hvor det å lage mat (ikke minst som foreldre) er et særdeles viktig virkemiddel til selviscenesettelse og til å signalisere hvem man er og ikke minst hvem man IKKE er.

Jeg er selv et "offer" for dette og innrømmer gjerne at jeg stort sett kjøper økologi pga. snobbeffekten og ikke fordi jeg hverken tror det er sunnere eller bedre. Her kommer nok min bakgrunn fra marketing tydelig frem og selv om jeg fra et faglig synspunkt synes at tendensene mot et øket fokus på hjemmet, familien og husmorrollen er interesant, så mener jeg også at denne jakten på perfeksjonismen (og frykten for giftstoffer i tomater på boks) er med til å skape et helt unødvendig stort prestasjonspress. Epicureatricen skal ikke være med til å styrken denne perfektsjonisme-kulten og derfor vil boks-tomater, halvfabrikata og take away fortsatt være en del av mitt liv og av mine valg som forbruker.

8 kommentarer:

  1. Det at tomater på boks(eller annen mat på boks) har giftstoffer i dem, er nok bare en påstand som kommer av en misforståelse. Det kommer "giftstoffer"(metallioner) ut i hermetisk pakket mat, dersom metallboksen er bulket/skadet på et eller annet vis. Samme prinsipp som med riper og rust, eller med aluminiumsgryter for den saks skyld. Dersom man ser litt nøye på hermetikkboksen før man kjøper den eller kjøper tomater i pappkartong, burde det ikke være noe grunn til bekymring.

    Veldig fin blogg forresten, en klar favoritt!

    SvarSlett
  2. Da har vi i hvert fall kommet litt nærmere de giftige tomatene. :-) Takk for info - det var et godt tips.

    SvarSlett
  3. Lurte på den kommentaren jeg også, og er spent på fortsettelsen. Uansett fint innlegg.

    Jeg er ofte innom for å lese litt og syns du kommer med mye lurt.

    Håper det ikke stemmer at det er giftstoffer i boksetomat for det er veldig praktisk...

    SvarSlett
  4. Jeg husker jeg leste en artikkel om dette en gang. Det sto noe om at syren i hermetiske tomater løser opp emaljen på innsiden av hermetikkboksen slik at ugunstige stoffer "lekker" ut i tomatene. Fant en artikkel om det her:

    http://shine.yahoo.com/channel/health/the-7-foods-experts-wont-eat-547963/

    For min del blåser jeg i det og spiser hermetiske tomater som før, men hvis man er veldig skeptisk er det jo bare å velge hermetiske tomater på kartong eller glass istedet :-)

    SvarSlett
  5. Vi får i oss mye rart hver eneste dag, så om en artikkel eller to mener det er farlig å spise tomater på boks, så blåser jeg i det. Jeg farger håret også, og det skal jo være kjempefarlig!

    Tror også at hvis det var så skadelig som det høres ut som, så ville dette produktet vært tatt ut av butikkhyllene. Jeg er enig med bratwurst her, det er bokser som er bulket man skal holde seg unna, det gjelder absolutt all boksmat.

    Jeg har blitt følger av bloggen din, mange flotte oppskrifter her som jeg syns balanserer seg veldig godt mellom sunt og godt :)

    SvarSlett
  6. Nå var det ikke så mye det med giftstoffene i tomatene jeg ville kommentere på, men mer den måten jeg føler dette utsagnet representerer både all forvirringen omkring hva som er sunt og ikke sunt og den måten vi bruker mat og kosthold til å fortelle om hvem vi er (og ikke er).

    Og så - takk for koselige kommentarer til alle sammen!

    SvarSlett
  7. Jeg er så enig, så enig i det du sier! Og jeg synes det er viktig å ikke komplisere mat for mye. Spis mye grønt, fisk, fiber og frukt og lite usunt fett, (rødt) kjøtt og sukker. Noe særlig verre trenger det egentlig ikke være...

    SvarSlett
  8. @sunnmiddag: Og jeg er så enig med deg! Mat skal nytes og ikke kompliseres for mye.

    SvarSlett