søndag 20. februar 2011

Curry med gresskar og kikerter

Min bedre halvdel har nettopp startet på en ny jobb med medfølgende ny kantine. I denne kantinen er hver tirsdag vegetardag og dette var ikke like populært hos alle ansatte. Han (altså den bedre halvdel) er jo "godt" oppdratt med vegetar-mat her hjemme fra oss, men stort sett hver gang konseptet grønn mat blir tatt opp i en gruppe med en eller flere menn, så blir det tydelig for meg at de fleste menn mener at noe bare er ordentlig mat hvis det inneholder kjøtt. Jeg mener at de går glipp av en masse fantastiske matopplevelser med den innstillingen, men det er jo bare min holdning...

I denne curry'en er kikertene proteinkilden og det synes i hvert fall jeg fungerer bra. Billig er det også.

Til fire personer:

1 ss olje
1 løk

2 ss rød curry paste

1 gresskar - ca. 1 kg

2,5 dl vann eller grønnsaksfond

1 boks light kokosmelk

2 kaffir lime blader

1 boks kikerter

Soya sauce, peanutbutter og limesaft til å smake til med
Frisk koriander

Hakk løken fint. Skrell gresskaret, fjern kjernene og del det i 3 cm store biter. Varm oljen i en stor panne eller wok på mellom varme og stek løken til den har blitt myk, men ikke tatt farge. Tilsett curry paste og stek i et minutt til. Tilsett gresskar og rør rundt til gresskarbitene er godt dekket med curry-blandingen. Ha vann/fond, kokosmelk og lime blader i woken og la curryen småkoke til gresskarbitene er møre. Det tar 15 til 20 minutter. Skyll kikertene og ha dem i curryen. Smak til med soyasauce, peanutbutter og limesaft. Pynt med friskhakket koriander og server med ris eller naan-brød.

3 kommentarer:

  1. Åh, denne så kjempegod ut :) Elsker både indisk og kikerter, så dette skal jeg lage så snart jeg får tak i gresskar :)

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar. Fortell gjerne hvordan det gikk. Og gresskar bør det vel ikke være alt for vanskelig å få ta i - jeg ser det i hvert fall jevnlig i butikken.

    SvarSlett
  3. Fin blogg :) Lagt deg til i listen min så jeg kan kikke innom igjen :D

    SvarSlett