onsdag 9. februar 2011

Gryterett med okskjøtt, paprika og gresskar

At jeg ikke er så voldsomt tålmodig (hverken i eller utenfor kjøkkenet) har jeg etterhvert skrevet om noen ganger og derfor passer det veldig godt til mitt temperament at jeg har oppdaget at selv om en oppskrift anbefaler at man steker kjøttet og så lar det småkoke, så kan man like så godt bare hive det rått oppi saucen eller suppen. Faktisk innbiller jeg meg at det bare blir bedre på den måten. Derfor tilpasset jeg også denne oppskriften fra februar-utgaven av Delicious og fjernet mellomsteget med steking av kjøttet.

Til seks personer (lag gjerne en stor porsjon og frys litt ned):

600 g oksekjøtt i biter
2 ss hvetemel

2 ss olje

2 rødløk
2 hvitløksfedd

2 ss tomatpuré

1,5 dl rødvin

250 g gresskar

2 røde paprika

En håndfull friske timianblader + ekstra til servering

1 ss balsamico

En god dæsj Worcestershire sauce

5 dl oksefond

Salt og pepper


Hakk løk og hvitløk. Skrell gresskaret, fjern kjernene og del det og paprikaen i biter. Varm oljen i en stor gryte på mellom varme og stek løk og hvitløk i fem minutter. Rør inn tomatpuré og hvetemel, stek videre i to minutte og tilsett deretter rødvin. La vinen koke litt inn før du tilsetter fond, balsamico, Worchestershire sauce og timian. Kok opp, tilsett kjøttet og la gryten småkoke i 20 til 30 minutter før du tilsetter paprika og gresskar. La det hele småkoke til grønnsaker og kjøtt er mørt. Smak til med salt, pepper og evt. litt mere balsamico. Server med brune ris og pyntet med timian.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar