torsdag 10. september 2009

Hjemmebakt naan-brød og curry

Jeg må starte med å si at jeg har alt for mye fritid for øyeblikket, fordi jeg venter på å starte på min nye jobb. Noe av denne tiden bruker jeg på å surre rundt på kjøkkenet og lage mat. Fordi jeg har tid nok tenkte jeg at jeg fint kunne lage naan-brød i stede for kjøpe det. Dette skriver jeg for at du ikke skal få dårlig samvitighet for at du ikke har tid, lyst eller overskudd til å bake deres eget. Dette er en veldig klok beslutning, for det er utrolig mange mere fornuftige ting man kan bruke tiden sin på enn det og man kan kjøpe helt utmerkede naan-brød i butikken. Men hvis du har lyst til å prøve, som kommer det en oppskrift her:

Til 8 brød:

25 g frisk gjær
1,5 dl lunkent vann
1,5 dl naturell yoghurt
1 egg
2 ss olje
2 ts sukker
1 ts salt
1 ts bakepulver
8 dl hvetemel

Vann og smeltet smør til pensling.

Smuldre gjæren i en skål og hell over vannet. Rør rundt til gjæren er oppløst og tilsett yoghurt, egg, olje, sukker og salt. Bland bakepulveret i melet og rør og elt det inn til du har en smidig deig. Hev deigen i en time. Varm ovnen til 220 grader og dekk en bakeplate med bakepapir. Elt deigen grundig og del i åtte emner. Hvert emne kjevles ut til dråpeformede brød. Pens den ene siden av brødet med vann og legg denne siden ned mot bakeplaten. Pensle den andre siden med smeltet smør og bak i ca. 15 minutter eller til brødene er gyldne. Naan-brødene kan enten spises straks eller avkjøles, fryses ned og varmes når de skal brukes.

Naan-brødene kan spises til denne curry'en (nok til 4 personer):

1 ss olje
1 rødløk
2-3 ss red curry paste
4 dl light kokosmelk
4 dl hakkede tomater
500 g oksekjøtt i terninger
2 kaffir limeblader
1 dl tørkede grønne linser
2 søtpoteter
1 ss soyasauce
Evt. litt vann

Hakk løken fint, skyll linsene og skrell og del søtpotetene. Varm oljen i en wok eller stor panne på middels varme. Stek løken i 2-3 minutter, tilsett curry paste og stek videre i et minutt. Ha i kokosmelk, tomater, kjøtt og kaffir limeblader. Rør grundig og kok opp. Skru ned for varmen og la curry'en simre i 30 minutter og tilsett deretter linsen. La retten koke videre i ti minutter til og tilsett så søtpoteter. La det hele simre videre i 20 minutter, eller til poteter, linser og kjøtt er mørt. Hvis retten blir for tørr underveis, kan du tilset litt vann. Smak til med soyasauce og server med naan-brød eller ris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar