fredag 18. september 2009

Chili con carne med sjokolade

Jeg har laget chili con carne før, men dette er en litt mere up-scale, simre-lenge-på-svak varme variant og hvis du ville gjøre den enda mere fancy kunne du sikkert med fordel erstatte kjøttdeigen med oksekjøtt i biter. Ideen med å bruke sjokolade i chilien har jeg fra Nigella Lawson, men jeg har ikke brukt hennes oppskrift 100%. Hvis du lurer, så skal retten ikke smake av sjokolade, det gir den bare en rund, god smak.

Til åtte personer:

2 ss olje
800 g hakket oksekjøtt
2 løk
2 fedd hvitløk
2-3 ts tørkede chiliflaker
2 ts stødt spisskommen
1 ts stødt koriander
1 ts kanel
3 bokser hakkede tomater
5 dl oksefond*
3 ts tomatpuré
3 ts tomatketchup
25 g mørk sjokolade
2 bokser kidneybønner
Sukker
Salt og pepper

Serveres med ris.

Hakk løk og hvitløk fint. Varm oljen i en stor gryte på mellom varme og stek løkene i noen minutter. Tilsett hvitløk, chili, spisskommen, koriander og kanel og stek videre i et minutt. Ha i kjøttet og stek til alt kjøttet har tatt farge. Ha i tomater, tomatpuré, ketchup, buljong og sjokolade, kok opp og skru ned for varmen. La chilien småkoke på lav temperatur i to til tre timer. Tilsett evt. mere væske hvis den blir for tørr. Skyll bønnene grundig, ha dem i gryten og smak til med salt, pepper og evt. litt sukker. Server med ris til, eller tortillachips og salsa.

*Hvis du bruker glutenfri buljong, er denne retten glutenfri.

Siden det tar såpass lang tid å lage denne retten, kan du med fordel lage en stor porsjon og fryse ned det som ikke blir spist. Det vil bare få smaken til å utvikle seg i en positiv retning.

2 kommentarer:

  1. Eg lurte berre på kor mykje kjøttdeig du brukte.

    SvarSlett
  2. Hmm, godt spørsmål. Jeg husker ikke helt, men jeg tenker at jeg nok har brukt ca. 100 g pr person - dvs. 800 g til denne oppskriften.

    SvarSlett