onsdag 9. september 2009

Kyllingsalat med ananas og cashewnøtter

Som marketingperson synes jeg det er utrolig interesant hvordan trends oppstår og sprer seg. Et eksempel: Etter mange år med overforbruk, dyre ferier og store biler, har det plutselig blitt veldig trendy å spare, dele og forbruke på en måte man gjorde for noen generasjoner siden. For ca. et halvt år siden oppdaget jeg Love Food Hate Waste og syntes ideen var veldig god, og for nylig kom det en tilsvarende, dansk side. Nå er det sikkert noen som vil argumentere for at dette er en nødvendighet (aka finanskrisen) og ikke en eller annen trend, men fakta er jo at de aller fleste (som ikke mister jobbene sine eller på andre måter blir mere sårbare), vil få en bedre økonomi pga. finanskrisen, bl.a. fordi rentene faller. Altså tror jeg - med mine marketingbriller - at denne nye innstilingen er et typisk eksempel på at etter en trend (overforbruk) kommer det alltid en mottrend (sparsommelighet). Og så er det jo bare positivt at denne mottrenden er bra både for lommeboken og for miljøet. Hvis du vil lese mere om den overordnende forbruker- og holdningsendring som Love Food Hate Waste er en del av, så se her.

Nok snakk, her kommer en oppskrift hvor resten av mandagens kylling blir brukt:

Til fire personer:

500 g kylling i små biter
100 g salat
1 frisk ananas
400 g cherytomater
100 g cashewnøtter
100 g rosiner
2 dl kvarg eller fromage frais
2 ts kaldpresset rapsolje
Sitronsaft
Karry
Sukker
Salt og pepper

Serveres med brød, f.eks. gresskarstykker.

Skyll salat og tomater. Del tomatene i to og ananasen i mindre biter. Rist cashewnøttene på en tørr panne. Rør sammen kvarg, olje, sitron, karry, sukker, salt og pepper til en dressing med en smak du liker. Annrett de forskjellige ingrediensene til salaten i små skåler, sånn at alle kan ta det de vil ha eller bland sammen til en salat. Server med dressing og brød.

PS: Hvis jeg skulle bli enda mere marketing-nørdete kunne jeg også snakke om forskjellen på hvordan den danske og den britiske kampagnen er eksekvert. De har jo helt samme budskap, men den britiske er langt mere positiv og det synes jeg gjør den mere effektiv.

1 kommentar: