lørdag 5. september 2009

Brownie-muffins

Her i Danmark er det tradisjon for at man har med seg kake når man skal på ferie og nå har min bedre halvdel hatt ferie tre ganger uten å hatt med kake, så da var det på tide. Normalt ville han selv ha stått for denne oppgaven, men siden jeg for tiden bare går her hjemme og venter på å starte i min nye jobb, tenkte jeg at jeg kunne gjøre det. Og det var også en god mulighet for å prøve ut denne oppskriften.

Til 12 muffins:

2 egg
125 lyst muscovadesukker
125 smør
2,5 dl melk
2 ts vaniljesukker
225 g hvetemel
50 g kakao
0,5 ts bakepulver
25 g melkesjokolade
25 g hvit sjokolade

12 papirmuffinsformer og en metalmuffinsform med 12 hull.

Varm ovnen til 180 grader. Smelt smøret over lav varme og sett til side. Hakk sjokoladen. Visp egg og sukker luftig og rør inn smør og melk. Bland sammen mel, kakao, vaniljesukker og bakepulver og sikt det ned i eggeblandingen. Rør forsiktig inn den hakkede sjokoladen. Ha papirsformer i metalmuffinsformer og fordel røren mellom formene. Dryss evt. litt ekstra sjokolade over. Bak i 20 minutter eller til muffinsene føles faste oppå. De kommer nesten ikke til å heve. Avkjøl fem minutter i formen, før du flytter dem over på en rist.

Personlig syntes jeg disse muffinsene var litt for søte, så jeg tror jeg vil redusere sukkermengden litt neste gang jeg baker dem og evt. bruke mørk sjokolade i stede for melkesjokolade. Men det er jo en smakssak...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar