tirsdag 12. januar 2010

Chili con pollo

En chili-variant med masse grove grønnsaker og dermed masse fiber. Avhengig av hvor lav-karbo du ønsker retten, kan du spise den helt uten tilbehør eller ha litt ris til. Som du sikkert allerede har forstått av å lese denne bloggen, så er ikke jeg så voldsomt stor tilhenger av et minimalt inntak av karbohydrater, så jeg spiste deilige, fluffy ris til.

Til fire personer:

1 ss olje
1 løk
2 hvitløksfedd
2 gulerøtter
0,5 sellerirot
1 ss tomatpuré
1 ts tørkede chiliflaker
1 ts stødt spisskommen
1 ts stødt koriander
450 g hakket kyllingkjøtt
1 boks hakkede tomater
3 dl grønnsaksfond
1 boks kidneybønner
0,5 savoykål
Salt og pepper

Hakk grønnsakene fint og skyll bønnene. Varm oljen i en stor gryte og tilsett løk, selleri og gulerot. Stek til det mykner og ha i tomatpuré og krydder. Surr videre og tilsett så kjøttet. Brun kjøttet godt og hell over tomater og fond. La retten småkoke i ti minutter, tilsett deretter kål og kok videre i fire minutter. Ha i bønnene, smak til med salt og pepper og server straks.

2 kommentarer:

  1. Det så godt ut. Chili tar meg tilbake til da jeg bodde i Texas :) Savner varmen der nå i disse kalde dager...

    SvarSlett
  2. Jeg lengter også litt tilbake til Australia i disse tider. Men bare inn til jeg leser at de har hatt den varmeste natten noen sinde (37 grader ved midnatt) og husker hvor VARMT det noen ganger var.

    SvarSlett