torsdag 21. januar 2010

Grønnsakssuppe

Melboller er et tradisjonelt dansk suppetilbehør - og jeg synes det smaker fantastisk. Hadde helt glemt at det eksisterte etter et år i utlandet og ble overlykkelig da jeg gjennoppdaget dem. Jeg har kjøpt mine frosne i en pose, men man kan lage dem selv, eller erstatte dem med pølsebiter.

En STOOR porsjon suppe:

2 l grønnsaksfond
1,2 kg grønnsaker (jeg brukte poteter, gulerøtter, sellerirot, pastinakk, persillerøtter og squash)
500 g frosne kjøtt- og melboller
Friskhakket persille
Salt og pepper

Rens og skrell grønnsakene og del dem i biter. Kok opp fonden og ha grønnsakene i ut fra hvor lenge de skal koke - altså start med de som skal koke lengst (f.eks. poteter) og slutt med de som skal kokes kortest (f.eks. squash). Ha i persille og la suppen småkoke til grønnsakene er møre. Smak til med salt og pepper og tilsett bollene. Varm suppen igjennom og server rykende varm med litt mere persille over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar