mandag 4. mai 2009

Wok med andebryst og asparges

Dette er en oppskrift fra Jamie Olivers 'Jamie's Dinners' og selv om jeg fulgt oppskriften, ble det ikke helt vellykket. Andekjøttet ble nemlig litt tørt og kjedelig. Så her legger jeg ut oppskriften sånn jeg vil lage den neste gang. Og jeg vil helt sikkert lage det igjen, for selv med litt trist kjøtt var det veldig godt.

Til fire personer (eller egentlig til to sultne menn + meg):

2 andebryst
2 ts five-spice*
Salt og pepper
2 ss olje
500 g asparges
150 g sukkererter
2-4 hvitløksfedd
1 hel frisk chili (uten frø og finthakket) eller 1/2 ts tørkede chiliflaker**
3 ss revet frisk ingefær
4 appelsiner
1 ss honning
4 ss soyasauce
Evt. en håndfull friske mintblader

Serveres med ris.

Kok risen etter anvisningen på pakken. Varm oven til 180 grader. Lag risser i skinnet på andebrystet og krydre godt med salt, pepper og five-spice. Legg andebrystene på en veldig varm panne med skinnsiden ned og stek i 2 minutter. Snu andebrystet og stek videre i to minutter. Legg dem så i en ildfast form, dekk med sølvpapir, så det ikke spruter alt for mye inne i ovnen og stek i 15 minutter eller til det er medium stekt. La kjøttet hvile tildekket i 10 minutter. Knekk den treete delen av aspargessen og skjær i mindre biter. Del sukkerertene i to og hakk hvtløk fint. Varm oljen i woken over høy varme og tilsett asparges og sukkererter. Rør rundt og tilsett hvitløk, ingefær og chili. Stek i et par minutter. Ta grønnsakene av. Skrell appelsinene og del i skiver. Del anden i tynne skiver og annrett på et fat. Hell grønnsaker, kjøttkraft, soyasauce, honning, litt five-spice og evt. halvparten av minten tilbake i woken. Varm opp og server de wokede grønnsakene sammen med andebrystene og risen og pynt med resten av mintbladene.

* Hvis du ikke finner five-spice, kan du lage noe som minner om ved å blande kannel, pepper, nelik, anis og ingefær.

** Jeg bruker aldri frisk chili fordi jeg har dårlig erfaring med å jobbe med det og så ta meg i øyet el.l. rett etterpå. Au! Hvis du er mindre klønete, så er det bare å bruke frisk chili.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar