mandag 25. mai 2009

Lasagne

Når jeg lager lasagne, bruker jeg stort sett alltid tomatsauce på glass (så litt halv-fabrikata blir det til). Synes det er såpass tidskrevende å lage lasagne i forveien, at jeg benytter meg av denne lille snarveien. Hvis du vil lage en bolognese-sauce fra bunnen, finner du en oppskrift her. Ellers vil jeg på det kraftigste anbefale at du bruker friske lasagneplater og ikke de tørkede. Ikke bare gjøre det steketiden kortere (bra for utålmodige mennesker som meg) og er lettere å få tilpasset til formen, men resultatet blir også mye bedre, synes jeg.

Til tre til fire personer:

400 g hakket oksekjøtt
1 løk
2 hvitløksfedd
1 squash
250 g champignoner
1 glass tomatsauce
Olje
Tørket basilikum
Salt og pepper

Del løk, squash og champignoner i mindre biter og hakk hvitløk. Varm litt olje i en panne på mellom varme og stek grønnsakene i ca. fem minutter. Tilsett kjøttet og stek videre til det er gjennomstekt. Tilsett tomatsaucen, smak til med krydder og la det småkoke mens du lager bechamelsaucen:

3 ss olje
3 ss hvetemel
6 dl melk
100 g revet parmesanost
1/2 ts revet muskatnøtt
Salt og pepper

1 pakke friske lasagneplater
100 g spinat*

Varm ovnen til 200 grader. Bland olje og hvetemel sammen i en gryte, tilsett litt av melken og kok opp på lav varme. Tilsett resten av melken litt etter litt til du har en passe tykk sauce. Smak til med salt, pepper og muskat. Ta saucen av varmen og rør inn halvparten av osten. Fordel litt av bechamelsaucen i bunnen av en ildfast form og legg lasagneplater, som du har skåret til så de passer formen, over. Fortsett med 1/3 av kjøttsaucen, 1/2 av spinaten, mere bechamelsauce og et lag til med plater. Gjenta og avslutt så med enda et lag kjøttsauce, bechamellsauce og lasagneplater. Til slutt fordeler du resten av bechamelsaucen og parmesanosten på toppen og drysser evt. litt basilikum over. Stek i ca. 30 minutter og la lasagnen hvile i 10 minutter før servering.

* Spinaten kan selvføgelig utelates og da lager du bare tre helt like lag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar