mandag 25. mai 2009

Brownies - og noen tanker om halv-fabrikata

Mens jeg var på tur i helgen kom jeg over en pose brownie-mix som jeg laget i går. Vet av erfaring at den er veldig god og deilig klissete, og den levde helt opp til forventningene. Men samtidig fikk denne mixen meg til å tenkte litt over hvorfor man velger sånne produkter. Denne bloggen viser kanskje at jeg ikke akkurat er kjernemålgruppen til kake-mixer og annen halv-fabrikata - selv om det gikk veldig raskt å blande sammen røren, så tar det ikke meg mange minutter å lage en røre fra bunnen, heller. For mange mindre erfarne kakebakere, er det sikkert veldig befriende å ikke skulle styre med en oppskrifte og masse måling og veiing. Det som er tiltalende for meg med en sånn mix, er at man ikke skal kjøpe alle mulige ingredienser, men i akkurat denne mixen skulle man tilsette både egg og smeltet smør, og da forsvinner pointen litt for meg. Men har hørt at det å knekke et egg får folk til å føle at de baker, og det er derfor produsentene ikke bare tilsetter eggepulver i mixen. Verden vil bedras... ;-)

En annen ting som jeg synes er litt interesant, er at så mange kjøper pannekake-mix. For meg er det ikke akkurat det å lage røren som er den store utfordringen, men heller det å steke alle pannekakene.

Konklusjonen på denne tankerekken er nok bare at det ikke er meg disse produktene er til! Og ikke minst at man kan lage en strålende brownie ved hjelp av en pose, et egg og litt smør.

2 kommentarer:

  1. Jeg kom hit via Glamourbibliotekaren, og ble sittende og lese om mat. Så flink du er ! jeg bruker sjelden kakemix, og synes generelt det er en uting da jeg ikke vet helt hva produsenten har puttet oppi posen. Men innimellom er det en livredder, og det er ihvertfall en god måte å få barna til å begynne å bake selv. Eldstemann bebgynte med mix da har var åtte år, og nå er han ti og måler og veier selv, så noe noe bra er det da.

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig kommentar! Jeg er faktisk litt en snik-leser inne på din blogg, også... ;-)

    SvarSlett