lørdag 16. mai 2009

Spinat-potet pizza med mozzarella

Da jeg bodde i Australia oppdaget jeg pizza med potet på og forelsket meg helt i det. Derfor ble jeg også kjempeglad da jeg fant denne oppskriften. Den er ikke helt som de jeg spiste Down Under, men veldig god for det.

Til to til tre personer:

Bunn
200 g poteter
1 rødløk
100 g spinat
1 ts finthakket hvitløk rørt med 2 ss olivenolje og litt pepper
1 ball mozzarella
10 soltørkede tomater (helst dem i olje)*
Frisk eller tørket oregano
Salt og pepper
Olje

Lag deigen som beskrevet her. Mens deigen hever lager du fyllet. Vask potetene og skjær dem og løken i tynne skiver. Varm litt olje i en panne på mellom varme og stek poteter og løk i fem minutter eller til de er lett møre. Tilsett spinat og krydre med salt, pepper og tørket oregano (hvis du bruker det). Sett til side. Skjær osten i tynne skiver. Varm ovnen til 225 grader. Elt deigen, kjevl ut og legg på en smurt bakeplate. Pensle med hvitløksoljen. Fordel spinat-potet blandingen over bunnen, og legg så på tomater, mozzarella og frist oregano (hvis du bruker det). Bak i åtte til 12 minutter, eller til bunden er sprø og osten smeltet.

* Jeg brukte noen fra en pose og de ble litt sorte.

2 kommentarer:

  1. Dei i pose kan du legge ein halvtime i kokande vatn først, så blir dei ikkje brent i omnen.

    SvarSlett
  2. Takk! Viste at de ikke kunne legges i bløt i noe, men husket ikke hva.

    SvarSlett