onsdag 6. mai 2009

Spaghetti Carbonara

Jeg vil overhode ikke si at dette er den ekte eller riktige måten å lage Spaghetti Carbonara på - det finnes nemlig utrolig mange forskjellige oppskrifter. Det er ihverfall sånn jeg lager det, bortsett fra at jeg normalt bruker kalkunbacon (noe som ihvertfall ikke gjør den mere genuin). Men nå hadde jeg en rest bacon i fryseren og brukte den, til min bedre halvdels store entusiasme.

Til to personer:

250 g spaghetti
150 g bacon
1 løk
1 fedd hvitløk
2 egg
25 g revet parmesan
Pepper

Kok pastaen etter anvisningen på pakken. Hak løk og hvitløk og del bacon i strimler. Varm en panne på mellom varme og stek baconen uten at den blir spø. Ta av varmen og la det dryppe av på en tallerken dekket med tørkerull. Tørk av pannen og stek løk og hvitløk i et par minutter. Ta av varmen. Riv parmensan og bland med egg og pepper i en liten skål. Hell vannet av pastaen og bland i eggeblandingen. løk og bacon. Bland godt over svært lav varme til pastaen er dekket med sauce og server med friskkvernet pepper over.

Grønnsaker er litt vanskelig til Spaghetti Carbonara - egentlig er det ikke noe som passer veldig godt til. Dermed er det jo lett å bare droppe det, men jeg synes man bør ha litt grønt til middagen (hvordan skal man ellers klare "5 om dagen"?), så jeg pleier å koke litt broccoli til.

4 kommentarer:

  1. Det gjør seg veldig bra med litt salvie, enten tørket eller fersk, i carbonara. Vi blander gjerne en fløteskvett i eggeblandingen og salvie oppi der. Anbefales!

    SvarSlett
  2. Det er også godt med champignon i :) Gir en fyldigere smak:)

    SvarSlett
  3. Og her har "Eat like a girl" laget en litt mere lukseriøs (og vegetarisk) variant med asparges: http://eatlikeagirl.com/2009/05/12/asparagus-and-truffle-carbonara/ Kanskje en ide?

    SvarSlett