onsdag 29. juli 2009

Laksepakker med basilikum

Denne oppskriften tar utgangspunkt i at man bruker en hel (liten) fisk til hver pakke, men selv om jeg synes jeg er ganske flink til å lage mat, føler jeg meg alltid usikker når det kommer til fisk og enda mere til hel fisk. Dermed brukte jeg laksefileter - enkelt og greit.

Til to personer:

2 laksefileter
2 hvitløksfedd med skall
1 sitron
4 basilikumstilker
2 persillestilker
2 ss hvitvin
Olivenolje
Salt og pepper
Sølvpapir eller bakepapir

Ovnsbakte nye poteter og dampet broccoli som tilbehør.

Varm ovnen til 220 grader. Del sitronene i tynne skiver og knus hvitløksfeddene litt med baksiden av en skje. Krydre hver laksefilet med salt og pepper og legg to basilikumstilker, en persillestilk, et hvitløksfedd og to sitronskiver oppå. Det kan evt. bindes fast med litt snor. Legg en skive sitron på et stykke sølvpapir og legg laksen oppå. Drypp over olivenolje og en spiseskje hvitvin og lag en pakke av sølvpairet. Sett pakkene i en ildfast form og stek i 20-25 minutter. Legg pakken på en tallerken, sånn at den som skal spise den, selv kan åpne pakken og server med poteter og broccoli.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar