søndag 2. mai 2010

Konfirmasjonsbaking II

En ting som i stor grad kjennetegner meg, så vel i som utenfor kjøkkenet, er at jeg er utrolig utålmodig. Derfor er det også takket være min bedre halvdel at vi stort sett slipper for halvkokt pasta eller risiko for salmonella fra halvrått kyllingkjøtt. Denne nesten fullstendige mangel på tålmodighet betyr også at det å bake fine, helt like småkaker ligger langt utenfor mine kompetanseområder - jeg er mere til de variantene som man klasker på en bakeplate med en skje. Og hvis jeg skal si det selv, så synes jeg også at resultatet er mye bedre. Dette er de cookiesene jeg bakte til fredagens konfirmasjon og ifølge Joy of Baking er dette den helt orginale Chokolate Chip Cookies oppskriften. Jeg vet ikke om det er riktig, men de var ihvertfall kjempegode.

Til 12 STORE cookies:

225 g mykt smør
150 g hvitt sukker
160 g brunt sukker
2 egg
2 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
295 g hvetemel
270 g grovthakket sjokolade (jeg brukte en blanding av melkesjokolade og mørk sjokolade)
100 g grovthakkede valnøtter (kan utelates)

Varm ovnen til 190 grader. Rør smør og sukker hvitt og bland deretter inn eggene et av gangen. Rør grundig mellom hver gang. Bland sammen mel, bakepulver og vaniljesukker i en annen skål og vend det inn i smørblandigen. Rør tilslutt inn sjokoladebiter og valnøtter. Fordel deigen i klumper på en bakeplate dekket med bakepapir. De skal ikke trykkes flate. Bak kakene i 12 til 14 minutter, før du tester om de er ferdige - testeren skal ikke være helt tørr, men heller ikke ha deig på seg. Kakene skal være gylden og fine langs kanten og myke inni. Avkjøl noen minutter på bakeplaten før du flytter kakene over på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar