onsdag 5. mai 2010

Müsliboller med rug

I kantinen på jobb er de veldig flinke til å bake og de siste ukene har de laget noen veldig gode müsliboller med rugmel. Det fikk jeg lyst til å prøve meg på selv også og selv om deigen ble for kompakt og ikke hevet som den skulle, så skriver jeg oppskriften her. Så kan du prøve deg frem og jeg vil lage også en ny porsjon neste helg og se om de lykkes litt bedre.

Til 12 boller:

10 g gjær
3 dl lunkent vann
2 dl kvarg
1 ts salt
2 ss honning
1 dl hvetemel
1 dl havregryn
2 ss linfrø
2-3 ss rosiner
2 ss hakkede, tørkede aprikoser
1 håndfull hakkede hasselnøtter
Rugmel

Melk til pensling

Løs gjæren opp i vannet og tilsett kvarg, salt og honning. Ha deretter i alle ingrediensene bortsett fra rugmelet. Tilsett rugmel til du har en fast deig og elt grundig. (Det var her jeg tror det gikk galt for meg - deigen burde ikke være så fast, men heller mere grøtaktiv som i denne müslibolleoppskriften.) Dekk skålen til med et lokk eller film og la den heve i kjøleskapet natten over. Ta deigen ut av kjøleskapet, elt den og form til 12 boller som du legger på en bakeplate dekke med bakepapir. La bollene stå i et kvarter (eller gjerne lengre hvis du gidder - igjen så er ikke tålmodighet min sterkeste side), mens du varmer ovnen til 200 grader. Pensel bollene med melk og bak 15 til 20 minutter - eller til de er fint gyldne. Avkjøl litt på rist og spis lune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar