onsdag 21. april 2010

Chow mein med svinekjøtt

Som denne bloggen kanskje viser, spiser jeg ikke særlig mye svinekjøtt. Det skyldes ingen religiøs overbevisning, men heller det at jeg sjeldent synes svinekjøtt blir særlig godt. Denne gangen hadde jeg kjøpt en dyr, økologisk indrefilet og var nøye på å ikke steke den for lenge og allikevel satt jeg med følelsen av at det ville ha vært bedre med kylling. Siden jeg har erfart andre som også sliter med svinekjøtt, vil jeg oppfordre eventuele svinekjøtt-proffer til å dele sine tips i kommentarfeltet.

Til 2 personer:

2 ss olje
200 g eggnudler
400 g svinefilet
1 broccoli
1 boks vannkastanjer (220 g)
1 liten bundt frisk koriander
2 hvitløksfedd
4 cm frisk ingefær
1 bundt vårløk
2 ss sesamfrø
Soyasauce og østerssauce
Salt og pepper

Dupp kjøttet tørt og skjær kjøttet i tynne stimler. Del vårløken i tynne skiver og hakk hvitløk, korianderstilkene og ingefær fint. Legg korianderbladene til siden. Skjær toppen av broccolien i små bunter og hakk de tynne stilkene. Kast resten av broccolien. Kok nudlene som beskrevet på pakken, hell vannet av og sett til siden. Rist sesamfrøene på en tørr, varm panne. Varm oljen i en wok eller stor panne på høy varme og stek kjøttet – gjerne i mindre porsjonen – til det er gyldent. Tilsett ingefær og hvitløk og stek videre i et halvt minutt, før du har i broccoli, korianderstilker og vårløk og steker videre i to til tre minutter. Ha vannkastanjene i woken sammen med soyasauce, østerssauce og eventuelt litt vann og deretter nudlene. Rør det hele sammen, smak til med salt og pepper og server pyntet med sesamfrø og korianderblader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar