torsdag 15. april 2010

Kylling-parmesan burger

Jeg skulle aldri ha skrevet noe om jeg forventet at denne uken ville bli den hvor jeg skulle få styr på denne bloggen igjen, for plutselig fikk jeg alt for travelt til å rekke særlig mye annet enn jobb og aller minst blogging om mat. Men nå har jeg endelig funnet litt tid, så her kommer oppskriften på kylling-parmesan burger.

Til to personer:

250 g hakket kyllingkjøtt
1 håndfull friske brødkrummer

25 g friskrevet parmesan

1 finthakket rødløk

1 glass tomatsauce

2 ss finthakket frisk basilikum + hele blader til servering

1 ss olivenolje

Salt og pepper


4 tykke skiver italiensk brød
2 skiver mozzarella

Salat og tomater


Rør kyllingen seig med salt og rør deretter inn brødkrummer, parmesan, løk, 1,5 spiseskje tomatsauce, hakket basilikum, olje og pepper. Form farsen til burgere og stek dem på en tørr, mellomvarm panne i ca. 4 minutter. Snu burgerne, legg mozzarellaen oppå og stek videre i tre minutter. Legg deretter lokk på og stek videre i enda et minutt. Imens rister du brødet og varmer tomatsaucen. Annrett burgeren med brød, salat, tomater, hele basilikumblad og tomatsauce og server.

4 kommentarer:

  1. Åhh denne kyllingburgeren hørtes skikkelig god ut:)

    SvarSlett
  2. Den var kjempegod også. Et lite tips: To brødskiver var faktisk litt i overkant og så du ser ble den veldig høy og uhåndterlig på den måten også.

    SvarSlett
  3. Kunne dette mon være en god ide til "skrub-hjem-mad" til en konfirmation? Det ristede brød kan måske erstattes af en ciabattabolle, og så kan gæsterne få det som samlesæt.

    SvarSlett
  4. @Berith: Det synes jeg lyder som en rigtig god ide - måske kan man stege burgerne i ovnen, så man ikke skal bruge timesvis på svede over en stegepande? Har aldrig forsøgt det med burgere, men sådan gør jeg ihvertfald tit med frikadeller. Alternativt kan I bruge kyllingfileter, f.eks. sesam-lime-kyllingburger (http://epicureatricen.blogspot.com/2010/03/sesam-lime-kyllingburger.html) eller club sandwich (http://epicureatricen.blogspot.com/2009/09/club-sandwich-med-avocadosalat.html). Held og lykke med det!

    SvarSlett