lørdag 4. september 2010

Müslistang

Vips så forsvant enda en uke uten blogging, men til gjenngjeld fylt til rannen med to intense dager i Stockholm, budsjettforberedelser og opplæring av ny medarbeider - og det var bare på jobb. Har derfor heller ikke vært så mye hjemme, så dette er en oppskrift jeg prøvde forrige helg. For noen måneder siden skrev jeg om Christian Bitz og siden har jeg kjøpt hans fine bok om hverdags-sunnhet. Disse müslistengene er kjempebra som mellommåltid og det er jo ikke minst viktig hvis man jobber mye - mindre sannsynlig at man raider godterimaskinen.

I oppskriften er det ikke noe fett eller olje og det gjorde dem en anelse tørre, så jeg tror jeg vil tilsette en spiseskje olje eller to neste gang jeg lager dem. Og så vil jeg kanskje pensle dem med litt melk for å få müslien til å sitte bedre. Som bildet viser, ble de litt "nakne".

Til 10-15 stenger:

5 dl lunkten vann
15 g gjær

1 ss mørkt sukker

1 ts salt

100 g durummel

100 g fullkornsspeltmel

200 g hvetemel

1 ts kanel

100 g müsli uten sukker

20 g blandede, hakkede nøtter

20 g hakket, tørket aprikos

1 ss hakket, syltet ingefær (det hadde jeg ikke, så jeg brukte litt tørket, malt ingefær)


Smuldre gjæren i en skål og hell i vannet. Rør til gjæren er oppløst og tilsett sukker og salt. Rør inn halvdelen av müslien, nøtter, ingefær og aprikos og deretter de forskjellige meltypene litt etter litt - til du har en litt klistrete deig. La deigen heve i en halv time. Elt deigen grundig og tilsett evt. litt mer mel. Form deigen til stenger og vend dem i resten av müslien. Legg dem på en bakeplate dekket med bakepapir og la dem etterheve i en halv time. Varm ovnen til 160 grader og stek stengerne i 15 minutter.

mandag 30. august 2010

Bokhvetepannekaker

Søndag morgen var alle sammen litt slitne etter cocktail partyet kvelden før (for å feire min 30-års dag) og hva er da bedre enn en lang, avslappet brunch med blandt annet disse gode glutenfrie pannekakene? Jeg laget min pannekakerøre på slump, men fant noen mål på nettet som jeg tok utgangspunkt i og ble også litt inspirert av denne oppskriften.

Til 15 pannekaker:

250 g bokhvetegryn
1,5 ss potetmel

0,5 ts salt

1 ts vaniljesukker

0,5 ts kardemomme

0,5 ts bakepulver

1 egg

6 dl melk

2 ss olje + ekstra til steking (jeg trengte bare olje til den første runden)


Lønnesirup til serverin
g

Bland sammen bokhvete, potetmel, salt, vaniljesukker, kardemomme og bakepulver i en skål. Rør sammen melk, egg og olje i en kanne og hel i det tørre. Rør glatt og la røren hvile i en halv time. Varm litt olje i en panne på mellom varme og stek pannekakene gyldne - selv om deigen virker rar er de veldig lette og steke. Server med lønnesirup eller bær og frukt.

søndag 29. august 2010

Bokhvetegrøt

Denne helgen har jeg hatt besøk av en som er allergisk mot gluten og derfor kjøpte jeg en pose bokhvetegryn som jeg har eksprimentert med. I motsetning til hva navnet tilsier, er bokhvete ikke en kornsort, men en nøtt og derfor også naturlig fri for gluten. Desuten er bokhvetegryn relativt rik på fiber (5,6 g pr. 100 g) og i og med at det kan være vanskelig for glutenallergikere å få nok fiber er det også en bra ting.

Til 1 person:

1 dl bokhvetegryn
3 dl vann

0,5 ts salt

En håndfull tørket frukt (jeg brukte aprikos og rosiner)

Evt. lønnesirup til servering


Bland sammen bokhvete og vann i en gryte og kok opp. Skru ned for varmen, tilsett tørket frukt og la grøten småkoke i 20 minutter. Smak til med salt og server straks, gjerne med lønnesirup over.

fredag 27. august 2010

Risotto med tigerreker, erter og basilikum

Som de manglende oppdateringene på bloggen nok illustrerer, så er jeg inne i en hektisk periode på jobb med mye reising. Men selv om jeg ikke blogger så mye, så blir det laget mat. Blandt annet denne risottoen som smaker av sol og sommer selv når det regner i stride strømmer. Og det er jo om og gjøre å nyte de siste restene av sommeren og sommermaten, for snart står det på fem måneder med rotfrukter og gryteretter.

Til to personer:

175 g tigerreker
125 g frosne erter

1 bundt basilkum

1 rødløk
150 g risottoris
1 dl hvitvin

4 dl varm grønnsaksfond

Revet skall og saft fra en halv sitron

Olivenolje

Ekstra virgin olivenolje

Smør

Salt og pepper


Skrell rekene og fjern tarmen. Sett til side. Hakk løken fint. Varm litt olivenolje og smør i en panne og stek løken til den blir blank og myk, men ikke brun. Tilsett risen og stek til den er litt gjennomsiktig i kanten. Ha i vinen og la den koke inn. Tilsett fond litt etter litt til du har bruk ca. to tredjedeler og rør inn erter og reker. Tilsett resten av fonden til risottoen er al dente. Hakk basilikumen og rør det inn i risottoen sammen med et par spiseskjeer extra virgin olivenolje. Smak til med sitronsaft og -skall og salt og pepper. Legg på lokket og la risottoen hvile i noen minutter. Server med litt ekstra virgin olivenolje drypper over og pyntet med basilkum.

søndag 22. august 2010

Ukemeny


Lørdag: Risotto med tigerreker, erter og basilikum
Søndag: Rød kyllingsalat
Mandag: Minutsteaks med salat av tomater og bønner
Tirsdag: Ut (en forsinket bursdagsfeiring)
Onsdag: Jobbreise
Torsdag: Stekt fiskefilet med hvitløk og persille
Fredag: Spansk tortilla med poteter og squash

tirsdag 10. august 2010

Spaghetti Carbonara med trøffelpasta

På en av mine oppdagelsesturer i en matbutik kom jeg over en pakke med frisk trøffelpasta. Jeg mente å huske at Eat like a girl hadde en carbonaraoppskrift med trøfler i og det viste seg at jeg hadde rett. Her har jeg latt meg inspirere av hennes oppskrift, men tilsatte blandt annet litt bacon og noen dråper trøffelolje som jeg også har impulskjøpt på et tidspunkt.

Til to personer:

1 pakke frisk trøffelpasta
1 ss olivenolje

1 hvitløksfedd

1 pakke bacon

2 squash

2 egg
Nyrevet parmesan

Pepper

Trøffelolje


Del bacon og squash i biter og hakk hvitløken fint. Varm en tørr panne på mellom varme og stek bacon uten at det blir sprøtt. La det dryppe av på tørkerull og tørk pannen. Tilsett oljen og stek hvitløk og squash i noen minutter. Sett til side. Bland sammen egg og parmesan til en tykk masse og tilsett pepper. Kok pastaen som beskrevet på pakken, hell av vannet og rør inn bacon, grønnsaker og eggeblandingen. Rør til pastaen er dekket med sauce og server med parmesan, trøffelolje og nykvernet pepper over.

søndag 8. august 2010

Pasta med reker, chili og avocado

Fra kaker og dessert til en sunn og litt anderledes pastarett med avocado i.

Til to personer:

1 ss olivenolje
200 g tigerreker
1 rød chili uten frø

1 hvitløksfedd
15 g smør

1 avocado

En halv pakke ruccola

250 g fullkornspasta

Salt og pepper


Kok pastaen som beskrevet på pakken. Skrell rekene og fjern tarmen. Hakk chili og hvitløk fint og del avocadoen i biter. Varm oljen i en panne på mellom varme og stek rekene i et minutt. Tilsett hvitløk og chili og pass på at hvitløken ikke blir brun. Ta pannen av varmen, ha i smøret og la det danne en sauce sammen med oljen, hvitløken og chilien. Hell vannet av pastaen og ha det i pannen sammen med avocado og ruccola. Smak til med salt og pepper og server straks.

lørdag 7. august 2010

Ukemeny


Lørdag: Asiatisk suppe med grønnsaker og fullkornsnudler
Søndag til mandag: Ut på tur (bursdagsgave fra min bedre halvdel)
Tirsdag: Pasta med sopp og mozzarella
Onsdag: Torsk med kremede nypoteter og squash
Torsdag: Vannmelon, avocado og fetasalat
Fredag til søndag: Til Norge

torsdag 5. august 2010

En slags Sachertorte

Jeg bakte denne kaken til en barnedåp, men tenkte det var passende å poste den i dag siden det er min bursdag. The big three oh, faktisk... Dette er overhode ikke en ekte Sachertorte, men med tykk sjokoladeglasur og aprikosmarmelade, så minner den litt om ihvertfall. Og all piskningen (både med og uten vannbad) gir en høy, luftig bunn.

Til en kakeform, ca. 22 cm i diameter:

150 g sukker
5 egg (gjerne romtempererte)
100 g mel

50 g potetmel

2 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver
1,5 ss kakao


Varm ovnen til 160 grader. Pisk egg og sukker luftig og stivt over vannbad. Ta av varmen og pisk videre i fem minutter til. Sikt sammen det tørre og vend det forsiktig inn. Hell røren i en smurt form og stek den i 30 til 35 minutter. Avkjøl kaken og lag glasuren:

100 g aprikosmarmelade
200 g mørk sjokolade

2 dl fløte


Varm opp fløten og rør inn sjokoladen. Rør til sjokoladen har smeltet og du har en glatt, fin glasur. Del kaken i tre. Bre den nedereste bunnen med halvparten av marmeladen og drypp over to spiseskjeer med glasur. Gjennta med bunn nummer to. Legg på den siste bunnen og bre over resten av glasuren. Hele siden (også sidene) skal dekkes med tykt, deilig lag sjokoladeglasur.

Jeg tok bildet med telefonen min, så det er ikke helt på topp.

onsdag 4. august 2010

Koldskål

Koldskål er en klassisk dansk sommerspise, perfekt til varme dager. Denne oppskriften fant jeg i en kokebok fra Svinkløv Badehotel, hvor jeg var i pinsen. Kokeboken var full av nydelige bilder, men minnet meg også om hvorfor jeg pleier å unngå kokebøker fra resturanter - de er alt for avanserte! Sånn var det også med oppskriftene i denne boken, de fleste inneholdt en fem-seks delkomponenter og det er for mye for de fleste hobby-kokker, synes jeg.

Til 4 personer:

100 g sukker
1 dl eggeplommer*

Korn fra 1/4 vaniljestang

7 dl til 1 l surmelk

Revet skall fra en halv appelsin

Revet skall fra en halv sitron

Pisk sukker, eggeplommer og vanilje hvitt og skummende. Tilsett surmelk til den er passe syrlig-søt og smak til med appelsin- og sitronskall. Koldskålene serveres med kammerjunker:

140 g mel
65 g mykt smør

0,25 dl melk

1 egg

50 g sukker

0,5 ts bakepulver

Revet skall fra en halv sitron

Korn fra 1/4 vaniljestang


Varm ovnen til 160 grader. Kjør mel og smør i en food processor og tilsett deretter sukker, vanilje, bakepulver og sitronskall. Tilslutt blandes melk og egg i. Sett deigen i små "klatter" på en bakeplate dekket med bakepapir med teskjeer og bak i 15 til 20 minutter. Avkjøl og dryss over koldskålen. Pynt gjerne med bringebær.

*Hvis du lager koldskål i DK, er det en absolutt nødvendighet å bruke pasturiserte eggeplommer. Ellers er det risiko for salmonella.

fredag 30. juli 2010

Dobbeltbrownie

Selv om det alltid blir litt mere kos i sommerferien enn ellers, så har den ikke stått på kaker og dessert hver dag. Men har samlet opp noen oppskrifter i løpet av juli og de kommer her.

Jeg har bakt dobbeltbrownies før, men synes faktisk disse var bedre.

Til ca. 24 brownies:

240 g smør
240 g mørk sjokolade

3 egg

3,75 dl sukker

5 dl hvetemel

2,5 ts bakepulver

3,75 dl grovthakket hvit sjokolade


Varm ovnen til 180 grader. Smelt smør og sjokolade i en liten gryte over lav varme. Pisk egg og sukker luftig og vend inn sjokoladeblandingen. Rør inn hvetemel, bakepulver og hvit sjokolade. Hell røren i en firkantet kakeform (ca 29 x 29 cm) som er dekket med bakepapir eller smurt godt. Bak kaken i 30 minutter eller til kaken føles fast. La den kjøle av før du deler i biter.

torsdag 29. juli 2010

Eple-sandwich med marsipan

Samme dag som vi laget disse grillspydene, sto desserten på grillede eple-sandwich. Ofte er det jo først når man er ferdig med å grille at grillen har blitt ordentlig bra (ihvertfall er det sånn her hos utålmodige meg) og uansett så er det jo fint å utnytte den siste varmen til å lage litt dessert.

Til en person:

1 eple
2 skiver marsipan

2 ruter mørk sjokolade

Smeltet smør


En kule vaniljeis og evt. litt mandelflaker til servering


Skjær bunnen og toppen av eplet og del resten i fire like tykke skiver. Lag en sandwich med to epleskiver, en marsipanskive og en sjokoladebite. Smør utsiden av sandwichen med litt smeltet smør og grill to til tre minutter på hver side, eller til sjokladen har smeltet og eplet er mørt. Server straks med god vaniljeis og mandelflaker til.

onsdag 28. juli 2010

Grillspyd x 2 og melonsalat


Her i København har vi hatt mange uker med fint, varmt sommervær og derfor har det også blitt mye grilling. Jeg bor i leilighet med en felles bakgård og delegriller. Grillene har tidligere vært av litt ymse kvalitet, men i år er det noen som har flyttet ut og etterlatt en kjempestor, fin Weber grill, så det er luksus.

Til 4 personer:

500 g entrecôte
1 dl yoghurt

1 dl teriyakisauce

2 moste hvitløksfedd

2 ss ristede sesamfrø


500 g kyllingfileter

1 pakke bacon

Salt og pepper


Trespyd


Start med å legge trespydene i vann i minst en halv time sånn at de ikke begynner å brenne under grillingen. Del entrecôten i biter. Bland sammen yoghurt, teriyakisauce og hvitløk sammen i en skål og ha kjøttet i marinaden. La kjøttet marinere i minst en halv time eller opp til fire timer. Tre kjøttet på spydene og grill sånn som du liker det. Dryss sesamfrø over før servering.

Del kyllingkjøttet i biter og rull en baconskive rundt. Tre kjøttbitene på spyd, krydre med salt og pepper og grill til kyllingen er gjennomstekt. Server de to grillspydene med melonsalat:

500 g melon (jeg kjøpte den ferdig oppskåret)
2 avocadoer

2 sjalottløk

1 rød chili uten frø

Saft fra en lime

2 ss extra virgin olivenolje

2 ss frisk koriander

Salt og pepper


Del melon og avocado i biter og del sjalottløk og chili i tynne strimler. Vend salaten sammen rett før servering. Lag en mariande av limesaft, olivenolje, salt og pepper og hell over salaten.

torsdag 22. juli 2010

Matmuffins med vårløk, pancetta og ost

Hvis du (som jeg) forbinner muffins med noe søtt, så er disse kanskje noe nytt å prøve ut?

Til 12 muffins:

350 g hvetemel (jeg blandet opp med litt grovt mel)
1 ss sukker

1,5 ts natron

0,5 ts salt

3,5 dl surmelk

2 egg

2 ss olje

100 g pancetta i terninger

80 g revet ost + ekstra til dryss

5 vårløk i skiver


En 12-hulls metallmuffinsform med 12 papirmuffinsformer i

Varm ovnen til 180 grader. Rør sammen mel, sukker, natron og salt og tilsett deretter ost, pancetta og vårløk. Rør sammen surmelk, egg og olje i en kanne og hel det i det tørre. Bland forsiktig sammen. Fordel røren mellom formene, dryss over litt revet ost og bak i 15 minutter eller til muffinsene er gjennomstekt. Avkjøl litt på rist og server lune.

onsdag 21. juli 2010

Focaccia med tomater og rosmarin

Hei! Du vet hvem du er! Her kommer det en oppskrift på focaccia til deg. Hadde egentlig tenkt å langtidsheve dette brødet, men så var det ikke plass i kjøleskapet. Dermed ble det mer gjær og kort heving på et lunt sted, men hvis du vil langtidheve kan du bare redusere mendgen med gjær og la skålen stå i kjøleskapet natten over. Brødet ble uansett veldig godt!

Til en langpanne:

3,5 dl lunkent vann
25 g frisk gjær

2 ss olivenolje

1 ts honning

1 ts salt

200 g durummel

Hvetemel


250 g cherrytomater

3 ss oliveolje

Frisk rosmarin

Havsalt i flaker


Smuldre gjæren og løs den opp i vannet. Tilsett olje, honning og salt og rør til det er oppløst. Ha deretter i durummelet og hvetemel til du har en løs deig. Du behøver ikke elte, bare rør godt med en sleiv. Dekk skålen til og la den heve i en time på et lunt sted. Smør en langpanne med litt olje. Rør i deigen så den faller sammen og hell den i pannen. Ta litt mel på fingrene og dra ut deigen så den dekker hele langpannen. Drypp olivenolje over. Del tomatene i to og dytt dem ned i deigen. Stikk noen rosmarinkvister ned i deigen og dryss til slutt over godt med salt. La brødet heve tildekket i 15 minutter og varm ovnen til 225 grader. Stek brødet i 15 til 20 minutter eller til det er gyllent og fint (brødet mitt fikk kanskje i overkant lang tid i ovnen). Server helst nybakt.

tirsdag 20. juli 2010

New Oreleans coleslaw

Jeg er ikke den store coleslaw-spiseren, men lot meg allikevel friste av Nigellas oppskrift fordi hun skriver hun har "converted fiercely committed anti-coleslawers" med den. Reduserte mengden mayonnaise litt og sammen med masse deilige sommegrønnsaker ble det en deilig, frisk salat.

Masse coleslaw:

1 kg hvitkål eller savoykål
En bundt nye gulerøtter

2 stilker bladselleri

4 vårløk
100 g mayonnaise
1 dl surmelk

2 ss maple sirup

2 ss lys eddik (f.eks. epleeddik)
100 g pecannøtter

Salt og pepper


Hakk kålen fint og del resten av grønnsakene i små biter (eller riv dem). Hakk nøttene fint. Bland sammen mayonnaise, surmelk, sirup og eddik og smak til med salt og pepper. Vend inn alle grønnsakene og pynt med nøttene.

Glemte å ta bilde selv, så lånte et herfra.

mandag 19. juli 2010

Surmelksmarinerte kyllinglår

Kommer som lovet med oppskriftene fra picnicen. I flere av dem skulle man bruke buttermilk, men da det ikke finnes i Danmark erstattet jeg det med surmelk. Det gikk veldig fint og disse kyllinglårene ble både ekstra møre og fikk en deilig smak. Oppskriften er fra Nigella Express.

12 kyllinglår
5 dl surmelk

60 ml olje + 2 ss
ekstra
2 hvitløksfedd (mosede)

1 ts spisskommen

1 ss maple sirup

Salt og pepper


Bland sammen surmelk, olje, hvitløk, sirup og krydder. Ha kyllinglårene i en pose og hell over marinaden. Lukk posen godt og maser lårene så de blir jevnt dekket med marinade. Sett posen i kjøleskapet og mariner natten over (eller minimum 30 minutter og opp til to timer utenfor kjøleskapet - men det kan neppe anbefales hvis det er veldig varmt). Varm ovnen til 220 grader. Dekk en ildfast form med sølvpapir og legg kyllinglårene ned i formen. Drypp over resten av oljen og stek kyllingen i 25 minutter - eller til de er gyldne og gjennomstekte. Server varme eller kalde med coleslaw. Den kommer det oppskrift på i morgen.

søndag 18. juli 2010

Picnic II

I dag har vi hatt picnic i Kongens Have. Det har vært en perfekt dag og været har vært akkurat passe varmt til at det var behagelig å sitte ute hele dagen. Og så fikk vi masse deilig mat:

Surmelksmarinerte kyllinglår
New Orelans coleslaw

Focaccia med tomater og rosmarin

Matmuffins med vårløk, pancetta og ost

Kirsebær og druer

Brownies


Oppskrifter kommer i løpet av uken. Nå vil jeg slappe av og nyte de siste restene av søndagen (og brownien ;-).

fredag 16. juli 2010

Tomatsalat med mini-mozzarella

Min bedre halvdel synes til tider det kan være litt annstregende å handle mat sammen med meg. Han påstår at jeg er som en liten hund som virrer rundt og skal ta på alt mulig. Han har muligvis rett, for jeg hører faktisk til dem som synes det er genuint morsomt å gå i matbutikker - det er jo så mye spennende! I denne tomatsalaten har jeg for eksempel kombinert sesongens gode tomater med noen kjempesøte bittesmå mozzarella-baller.

Og hvis ikke jeg hadde vært så grundig (eller virrende om du vil) hadde jeg aldri funnet disse mozzarella-kulene som lå halvveis gjemt i en kjøledisk, men hadde måttet nøyes med en kjedelig, stor mozzarella... ;-)

torsdag 15. juli 2010

Teriyaki-kylling med stekte ris

Flere av middagene denne uken har vært fra Delicious' "Supper solutions", som er raske hverdagsretter hvor det blir brukt litt semi-convienience og andre snarveier. Men det behøver ikke bety at resultatet ikke kan bli bra for det.

Til to personer:

2 kyllingfileter
3 ss teriyakimarinade

1 ss olje

250 g kokt ris

4 vårløk

150 g frosne erter

50 g grillede paprika fra glass
1 ss soyasauce
1 egg

Start med å marinere kyllingen i minimum 20 minutter. Varm ovnen til 200 grader og stek kyllingen til den er gjennomstek - ca. 15 minutter. Kyllingen kan også stekes på pannen i litt olje - fire minutter på hver side. Skjær vårløk og paprika i skiver og pisk egget litt. Varm oljen i en stor panne eller wok og stek risen i fire minutter. Tilsett grønnsaker og soya og stek videre i noen minutter til. Skyv risen til den ene siden av pannen og tilsett egget, rør rundt til egget er stek og bland deretter inn i risen. Server straks med kyllingen.

onsdag 14. juli 2010

Når været er så fint...

...passer det bedre med picnic enn med blogging. Flere oppskrifter kommer når det begynner å regne.

mandag 12. juli 2010

Jordbærpai med marsipan

Samme dag som vi hadde besøk av noen venner til grilling og pesto-bruchetta, hadde jeg også lyst til å lage en jordbærpai. I Danmark innebærer dette både marsipanmasse og kakekrem og det syntes jeg ble for tungt. Derfor eksprimentere jeg meg litt frem:

Jeg laget denne paideigen, men erstattet sukkeret med 200 gram revet marsipan. Paibunnen bakte jeg i ovnen ved 200 grader i 15 minutter og mens den fortsatt var varm, smurte jeg den med 50 gram smeltet mørk sjokolade. Jeg lot paien kjøle helt av, delte jordbær i biter og fylte dem i og serverte det hele med vaniljeis til.

søndag 11. juli 2010

Bruschetta med pesto

I disse dager hvor det både er sommerferie og sol, blir det sikkert grillet masse i de små hjem. Hvis du vil ha en liten snack mens kjøttet blir stekt, er dette kanskje en idé? Lag en deilig pesto (eller kjøp en god en), skjær noen skiver italiensk brød, rist dem litt på grillen, gni dem med et hvitløksfedd og server med en god skjefull pesto oppå.

lørdag 10. juli 2010

Ukemeny


Lørdag: Panzanella salat
Søndag: Tøm-kjøleskap-og-fryser-curry
Mandag: Vegetarvårruller
Tirsdag: Teriyaki-kylling med stekte ris
Onsdag: Wok med koriander og hakket svinekjøtt
Torsdag: Rugbrødssandwich med røket makrell og pesto
Fredag: Ut

fredag 9. juli 2010

Pastasalat med grillet paprika og salte mandler

Selv om resultatet ble en pastasalat med masse god smak, så var prosessen for å nå frem til dette resultatet mere tidskrevende enn jeg hadde ventet. Paprikaene skulle nemlig ikke stekes (som jeg trodde), men grilles. Når jeg skal bruke grillet paprika, pleier jeg alltid å grille dem dagen før. Da får de god tid til å kjøle av og er mye lettere å skrelle. Sånn ble det altså ikke denne gangen og derfor ble det en litt pirkete oppgave.

Til to personer (+ litt rester*):

250 g pasta (jeg bruke fullkornspastaskruer)
2 røde eller gule paprika

2 ss olivenolje

1 løk

1/2 chili uten frø

2 hvitløksfedd

Skall og saft fra en sitron

50 g saltristede mandler

1-2 ss pesto

100 g babyspinat


Kok pastaen som beskrevet på pakken, hell av vannet og vend inn pestoen. La det kjøle av. Del paprikaen i store skiver og grill den under grillen i stekeovnen til skallet blir sort og bobler opp. Fjern skallet og skjær paprikaen i skiver. Hakk løk, hvitløk og chili. Varm oljen i en stor panne på mellom varme og stek løken i noen minutter før du tilsetter hvitløk og chili. Stek videre i to til tre minutter, ha i sitronskall og sett pannen til side. Bland pasta, løkblanding, paprika og babyspinat sammen og smak til med sitronsaft. Pynt med mandler og server mens salaten fortsatt er litt lun.

*Når jeg skriver to personer, er det stort sett alltid nok til litt lunch ihvertfall til en av oss, men nå i juli har kantinen på jobb sommerferie, så nå sørger jeg for å lage litt ekstra til dagen etter.