tirsdag 16. mars 2010

Krydret linsesuppe


Flere av oppskriftene denne uken er fra et lite hefte med café-mat jeg fikk da jeg bodde i Australia, hvor cafébesøk er en viktig del av hverdagen for veldig mange. Denne suppen er fra Keils Fine Food & Coffee, som kanskje er verd et besøk hvis man tilfeldigvis kommer forbi Tanunda, South Australia.

Til fire personer:

1 ss smør
1 løk

3 hvitløksfedd
2 cm frisk ingefær

0,5 ts stødt koriander

0,5 ts stødt spisskommen
0,5 ts gurkemeje

0,5 ts tørkede chiliflaker
2 gulerøtter
1 boks hakkede tomater
200 g røde linser

1 l grønnsaksfond

Salt og pepper

Friske urter og brød til servering

Hakk løk og hvitløk fint og del gulerøttene i mindre biter. Riv ingefæren. Smelt smøret i en gryte på lav varme og tilsett løk, hvitløk, ingefær og krydder. Stek og rør rundt i fem til ti minutter, eller til løken har blitt myk. Ha i gulerøtter, linser, tomater og fond, kok opp og la suppen småkoke under lokk i 35 til 40 minutter til grønnsakene og linsene er møre. Smak til med salt og pepper, pynt med noen hakkede urter og server med brød til.

4 kommentarer:

  1. Denne så god ut! Er det ok å bruke "harde" linser? Altså, linser som ikke har ligget i blø.

    SvarSlett
  2. Jeg brukte ihvertfall tørkede linser som ikke hadde ligget i bløt og det gikk supert. :-)Trodde ikke man pleide å la linser ligge i bløt, egentlig.

    SvarSlett
  3. Jeg må innrømme at jeg ikke har anelse om det er vanlig å legge linser i bløt... Ble bare så glad da jeg så denne oppskrifta, for jeg synes at alle linsesuppeoppskrifter starter med "legg linsene i bløt dagen før...", og det fører jeg at jeg aldri har laget linsesuppe før... Så gleder meg til å prøve oppskrifta di - da kan man være spontan :)

    SvarSlett