mandag 8. mars 2010

Ukemeny-planleggning

Jeg lager ikke så mye mat denne uken, både fordi jeg er alene hjemme (jeg lager mat når jeg er alene hjemme altså, men ikke mat som er så blogg-bar) og fordi jeg skal på jobbreise både tirsdag og torsdag til lørdag. Så derfor tenkte jeg at jeg ville skrive et innlegg om hvordan jeg planlegger ukemenyene våre.
Men først litt om hvorfor jeg overhode har en ukemeny (noen synes sikkert det er litt "nazi" og jeg må understreke at vi godt kan droppe en middag hvis vi pluselig får andre planer). Tidligere var jeg også en av dem som virret rundt i supermarkedet på vei hjem fra jobb eller skole desperate etter inpirasjon og ideer til kvelden middag - stort sett hver dag. Og jeg hatet det, ikke bare var butikkene proppet med andre som meg, ofte med hysteriske og sultne barn på slep, jeg endte også med å spise mindre variert OG bruke flere penger fordi det jevnlig havnet impulskjøp ned i kurven. Desuten er det vel alment kjent at man ikke bør handle på tom mage. Derfor besluttet min bedre halvdel og jeg at vi ville handle inn til hele uken hver lørdag fomiddag. Lørdag morgen etter frokost ser vi på kalenderen vår for å se når vi er hjemme og skal ha mat og også hvilke dager det kan være greit med noe raskt fordi vi har lange dager eller aktiviteter om kvelden. Så setter vi sammen en ukemeny. Til den har jeg følgende guidelines:
- Forholdsvis sunn og rask mat i hverdagene
- Litt mere fancy mat i helgene
- En dag med fisk eller skalldyr
- En dag med vegetarisk mat
- Råvarer som er i sesong
- Bruke opp rester fra uken før (eller ting som ligger i fryseren)
- Bruke samme råvarer i flere retter, sånn at vi ikke kaster for mye
I og med at jeg også har denne bloggen holder jeg jevnlig utkikk etter nye oppskrifter og noterer ned ideer til neste ukes meny, men hvis man ikke har en matblogg, er det ingen skam i å la noen favoritter gå igen. Men det er også gøy og inspirerende å prøve nye ting inn i mellom.
Når det kommer til selve handlingen, er jeg ingen hardbarket tilbudsjeger og ikke særlig prisbevist. Jeg handler i mine faste supermarkeder og ser stort sett ikke på prisen, men holder meg allikevel som oftest innenfor de 1000 kronene vi setter av til mat hver uke (til to personer). Alt Godt har mange gode råd til deg som gjerne vil spare penger når du handler. Jeg kan bare si at for meg gir ukemeny og ukentlig handling meg mindre stress i hverdagen og mye bedre og mere variert mat.

3 kommentarer:

  1. Moro å lese:) Kjente meg igjen! Det er samme grunnen til at vi har ukemeny. Hvis jeg ikke har planlagt blir fantasien også utrolig dårlig når jeg er i butikken...plutselig eksisterer bare pannekaker og pølser... Bloggene er en utrolig god kilde til å prøve nye smaker og varianter:) Med mange ulike oppskrifter i ryggsekken er det også mye lettere å impovisere og bruke det som er i kjøleskapet:) Heidi:)

    SvarSlett
  2. Første gang jeg er innom bloggen din, men jeg kommer tilbake. Høres veeeldig fornuftig ut med ukesmeny. Vi er veldig glade i mat og å lage mat, men handler stort sett hver dag. Egentlig greit siden jeg er i mammaperm, men på mystisk vis havner fort handlekurven på 400 kroner (og mer). Hver dag. Herreminhatt. Så 1000 kroner i uka burde være et mål for oss også.
    Jeg skal følge med deg for flere råd :)
    Ha en fin dag i den nydelige byen København.
    Kjersti

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelige kommentarer - og takk for første-gangs-besøk, Kjersti! Kjenner godt følelsen av å gå inn i butikken for å skulle kjøpe melk og brød og så komme ut med to stappfulle poser og flere hundre kroner fattigere.

    SvarSlett