onsdag 17. februar 2010

Havregrøt

Har skrevet mye om fancy frokoster om det siste, så nå tenkte jeg at jeg ville lage et innlegg om den frokosten jeg spiser ihvertfall fem ganger i uken, nemlig havregrøt. Det har jeg gjort i mange år etterhvert og jeg synes det er den perfekte frokosten - veldig sundt og mettende, billig og godt.

Til to personer:

1,5 dl grovvalsede havregrynt
0,5 dl speltgryn
2 ss linfrø*
0,5 ts salt
4 dl vann

Ha alle ingrediensene til grøten i en liten kasserolle, legg lokket på og la blandingen stå natten over. Kok grøten opp og la den småkoke i noen minutter. Hell grøten over i skåler, dryss med kanel og eventuelt litt brunt sukker og spis med et glass melk til.

*Linfrø er veldig sundt for huden, men for at kroppen skal kunne oppta dem, er det viktig at de ligger i bløt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar