søndag 22. november 2009

Sopprisotto

Til denne risottoen brukte jeg en blanding av tørket og frisk sopp og blandet vannet den tørkede soppen hadde blitt bløtet opp i, i fonden som jeg kokte risottoen i. Og så erstattet jeg parmesanen med pecorino, siden jeg hadde en rest fra jeg laget denne pastaretten. Det ga en litt kraftigere, men veldig god smak. Det viser bare at med risotto er det lite som kan gå galt...

Til to personer:

2 ss olivenolje
1 ss smør
1 løk
2 hvitløksfedd
1 gulerot
15 g tørkede kantareller + lunkent vann til oppbløtning
500 g champignoner
200 g risottoris
2 dl tørr hvitvin
1 liter grønnsaksfond (evt. blandet med væsken fra soppen)
30 g nyrevet pecorino
Salt og pepper

Oppbløt den tørkede soppen i en halv time, ta opp og ta vare på vannet. Hakk løk, gulerot og hvitlæk fint og del soppen i mindre biter. Stek både den tørkede og den friske soppen på en tørr, varm panne til all væsken har fordampet og sett til side. Varm smør og olje i en stor panne på mellom varme og stek løk, hvitløk og gulerot i noen minutter. Tilsett risen og rør til den blir blank i kantene. Hell over vinen og la den koke helt inn. før du tilsetter den varme fonden litt etter litt, til risen er al dente. Det vil ta ca 20 minutter. Skru av varmen, rør inn sopp og revet ost og smak til med salt og pepper. La risottoen hvile i ti minuter under lokk før servering.

1 kommentar:

  1. nam nam nam det såg kjempe godt ut :D
    elsker champignon :)

    god påske :)

    SvarSlett