søndag 19. april 2009

Butterdeigspakker med kylling og champignon

Dette er en rett jeg laget mange ganger mens jeg bodde i Australia (innspirert av en oppskrift jeg fant der nede), men som det viste seg ganske vanskelig å kopiere her hjemme i Danmark, fordi jeg ikke fant de ingrediensene som skulle brukes. Men med litt kreativitet gikk det greit og resultatet ble også bra. Glemte dog å ta et bilde...

Til seks pakker:

1 ss olje
1 hvitsløksfedd
1 løk
250 g champignoner
200 g babyspinat
6 frosne butterdeigsplater (ca. 15 x 15 cm) eller 12 mindre som du setter sammen
1 glass løkchutney*
2 kyllingfilleter
1 ball mozzarella
Parmesanost
Tørket basilikum
Salt og pepper
1 lettpisket egg til å pensle med

Grønn salat som tilbehør

Varm ovnen til 190 grader. Ta butterdeigen ut av fryseren og tin mens du lager fyllet. Hakk løken og del champignonene, kyllingen og mozzarellaen i biter. Skyll spinaten. Varm litt olje i en panne på mellom varme. Stek kyllingen, kyrdre med salt og pepper og sett til side. Varm resten av oljen og stek løk, hvitløk og champignon i 3-4 minutter og senk deretter tempearturen og stek videre i 2-3 minutter, til det meste av vesken er forsvunnet. Tilsett spinaten og rør rundt i 1 minutt, til spinaten skrumper inn. Krydre med salt og pepper og hell over i en sikt og press for å fjerne vesken. Dekk en bakeplate med bakepapir. Smør en butterdeigsplate med 2 ss løkchutney. Ikke smør helt ut til kanten. Fordel 1/6 del av hhv. kyllingen, grønnsakene og mozzarellaen midt på butterdeigsplaten, riv over litt parmesan og krydre med basilikum. Fold hjørnene av butterdeigsplaten inn mot midten til du har en pakke og sett pakken på bakeplaten. Gjennta med de andre fem butterdeigsplatene. Pensle med egg og bak i 20 minutter, til deigen har "puffet" opp og er gylden. Server med grønn salat. Pakkene som evt. ikke blir spist, kan fryses ned og spise kalde eller varme.

* Etter mye leting, fant jeg til slutt løkchutney i en spesialbutikk. Hvis ikke du finne det, kan det kanskje erstattes med pesto. Smaken blir jo ikke den samme, men jeg vil forestille meg at det blir godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar