søndag 12. april 2009

Sjokoladekake med kvarg


Etter at jeg oppdaget kvarg for noen år siden, har det blitt en av mine favoritt-ingredienser, siden det både skaper gode resultater og betyr at man sparet litt på fettet. Dermed kan jeg nyte maten med enda bedre samvitighet. Det passer også veldig godt til min matfilosofi - jeg elsker mat, men vil også gjerne være sund og prøver derfor å finne løsninger som betyr at jeg ikke behøver å nekte meg ting som jeg liker (som f.eks. sjokoladekake), men istedet gjøre det litt sundere. Her har jeg også redusert litt i sukkermengden i forhold til Tines orginale oppskrift.

Til en rund form, 24 cm i diameter:

3 egg
1,5 dl sukker
1 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
1/2 dl kakao
2 ts vaniljesukker
1/4 ts salt
3 dl kvarg eller fromage frais
Revet skal av en appelsin
Tenn ovnen på 200 grader. Visp egg og sukker luftig. Bland mel, bakepulver, kakao, vaniljesukker og salt og vend det forsiktig i eggedosisen. Rør rundt i kvargen så den ikke er så fast (og forhindre klumper av kvark i kaken - denne gangen lyktes jeg ikke helt, som du ser på bildet) og rør kvarg og appelsinskall i røren. Hel røren i en smurt form og stek kaken i ca. 30 minutter eller til en kniv kommer ren opp. Avkjøl og server, evt. drysset med litt melis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar