tirsdag 7. april 2009

Orientalsk Gulerotssuppe



En av de tingene som irriterer meg mest når jeg skal handle, er hvor store porsjoner alt blir solgt i. Hvis man bare skal bruke en eller to av noe eller bare er en liten husholdning, så er det ganske irriterende å måtte kjøpe en stor pakke eller pose og risikere at man ender med å kaste fullt brukbar mat. Her er det store forberdringspotensialer for supermarkedene! I forige uke skulle jeg bruke to gulerøtter til råkostsalat og satt derfor igjen med nesten en hele pose som skulle brukes og resultatet ble denne suppen.

Nok til to personer (og lunch til en dagen etter):

600 g gulerøtter
1 løk
2 finthakkede hvitløksfedd
2 ss finthakket frisk ingefær
2 ts spiskommen
litt muskattnøtt
3 ss sitronsaft
1 l grønnsaksbuljong
Salt og pepper
1-2 ss olje

Pynt: Litt creme fraiche eller rømme


Hakk løk, hvitløk og ingefær. Del gulerøttene i små biter. Varm olje i en gryte og stek løk, hvitløk og ingefær i 2 minutter. Tilsett gulerøtter, spisskommen og muskattnøtt og la det steke videre i 4 minutter uten å ta farge. Tilsett buljong og sitronsaft og la det hele småkoke under lokk i 10-12 minutter eller til gulerøttene er møre. Blend suppen, smak til med salt og pepper og varm opp igjen. Server med creme fraiche eller rømme og evt. litt brød.

Nå har jeg så plutselig ingefær til overs. Vi får se hva jeg finner på med den. Hvis du vil ha ideer til hvordan du skal bruke rester og kaste mindre, anbefaler jeg at du besøker Love Food Hate Waste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar