søndag 21. juni 2009

Bruchetta - og noen ord om hvem som lager mat hjemme hos Epricureatricen

Det er nok ganske tydelig ut fra denne bloggen, at det er meg og ikke min bedre halvdel, som står for hovedparten av matlagingen hjemme hos oss. Med tanke på debatten om kvinnerollen som for tiden kjører i Norge, er det verd å understreke at det skylles at jeg synes mat er kjempegøy, mens min bedre halvdel synes det er ganske så kjedelig og IKKE at han og/eller jeg har det synet at matlagning (og andre lignende oppgaver) er noe som hører kvinnekjønnet til. Faktisk innbiller jeg meg at vi deler oppgavene i hjemmet ganske likt mellom oss. Samtidig innser jeg også at jeg ikke er flink nok til å la ham komme til i kjøkkenet, men har alt for lett for å blande meg og overta når han endelig våger seg ut i noe matlaging på egenhånd. Dette er kanskje en typisk kvinneting - har ihvertfall notert meg at mange mødre har en tendens til å gjøre noe av det samme når deres menn skal ha ansvar for et eller flere barn...

Uansett, i går avtalte vi at han skulle lage middag og jeg skulle ligge på sofaen og lese blad (og med andre ord holde meg langt unna kjøkkenet med "gode" råd"). Resultatet ble disse bruchetta'ene*:

To bruchetta'er:

2 hvitløksfedd
250 g cherrytomater
1 ss hakkede basilikumsblader
2 extra virgin olivenolje (+ ekstra til å dryppe over brødene)
2 skiver ciabatta eller annet italiensk brød
1 håndfull ruccola
Balsamicoeddik (til å dryppe over brødet)
Høvlet parmesanost

Hakk det ene feddet med hvitløk, del tomatene i mindre biter (og fjern evt. frøene) og vend hvitløk, tomat og basilikum med en spiseskje olje. Smak til med salt og pepper og sett til side. Pensle brødskivene med resten av oljen og varm en (grill-)panne på høy varme. Stek brødet i et minutt på hver side, del et hvitløksfedd i to og gni det over brødet. Fordel tomatblandingen over brødet, legg ruccola oppå og drypp over olivenolje og balsamico. Pynt med parmesan og server straks.

*Og "ekte" Spaghetti Carbonara til hovedrett. Den oppskriften komme snart...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar