lørdag 6. juni 2009

Tomat-macaroni and cheese

Pasta, fløte og ost - what's not to like? Nam, nam, nam sier jeg bare! Oppskriften er fra Jamie Olivers Jamie's Dinners.

Til fire personer:

340 g macaroni
200 g brødkrummer
800 g super-modne tomater*
1 hvitløksfedd
2 håndfuller frisk basilikum
55 g soltørkede tomater
2 ansjoser**
Salt og pepper
3 håndfuller friskrevet parmesanost
565 ml fløte (eller 50/50 fløte og melk)
1 ss rødvinseddik (jeg brukte balsamicoeddik og det gikk fint)
1/2 ts revet muskatnøtt
400 g mozzarellaost i mindre biter
Litt frisk eller tørket timian
Extra virgin olivenolje

Grønn salat som tilbehør.

Varm ovnen til 200 grader og kok pastaen som beskrevet på pakken. Vask tomatene og ha dem i food-processor'en sammen med hvitløk, basilikum, soltørkede tomater, ansjoser, salt og pepper. Kjør i 30 sekunder. Tilsett 2 håndfuller parmesan, fløte, eddik og muskatnøtt. Kjør til blandingen er glatt og smak evt. til med mere salt og pepper. Hell vannet av pastaen og ta vare på litt av kokevannet. Ha pastaen tilbake i gryten og hell tomat-ostesaucen over. Saucen forsvinner i løpet av stekingen, så tilsett et par skjer kokevann for å være sikker på at det er fuktighet nok. Hell pastablandigen over i en ovnfast form og fordel mozzarellaen over. Bland det siste av parmesanen med brødkrummer og timian og fordel jevnt over pastaen. Avslutt med å dryppe over litt olivenolje og stek i ca. 15 minutter eller til den er gylden og fin. Server straks, med litt salat ved siden av.

* Mine hadde ligget i vinduskarmen og modnet seg hele uken.
** Jeg droppet ansjosene denne gangen, men tror jeg vil våge meg på å tilsette dem neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar