tirsdag 2. juni 2009

Rabarbrakompott

Sammen med asparges, er rabarbra en av de helt store råvarene her tidlig på sommeren. Desverre hører jeg til dem som ikke har tilgang til så mye som en bitte liten hageflekk og jeg må derfor kjøpe rabarbra i butikken. Det går fint det også, og de jeg kjøper lager jeg bl.a. denne rabarbrakompotten av. Den bruker jeg til å "spice" opp den havregrøten jeg spiser de aller fleste morgener. Ellers er kompotten veldig god sammen med yoghurt og müesli og den kan også brukes som en form for syltetøy.

Til seks til åtte personer:

900 g rabarbra
295 g sukker
Fintrevet skall av en appelsin
2 ts vaniljesukker

Varm ovnen til 160 grader. Vask og rens rabarbraen, del i 5 cm lange biter og fordel i ét lag i en langpanne. Bland sukker, vaniljesukker og appelsinskal i en liten skål og strø over rabarbraen. Dekk langpannen med sølvpapir, sett inn i ovnen og bak i 45 minutter til en time. Rabarbraen skal være myk, men fortsatt se ut som rabarbra og ikke bare en mos. Hell kompotten over i en skål og la den kjøle av. Kompotten holder seg noen dager i kjøleskapet, og ellers kan den fryses ned.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar